Zasady dla początkujących biegaczy

Od dłuższego czasu chcesz zacząć biegać, ale wciąż odkładasz swój pierwszy trening na kolejny dzień. Dlaczego? Bo nie jesteś do końca przekonany ile razy w tygodniu powinieneś biegać, która pora dnia będzie właściwsza do tego rodzaju aktywności, co właściwie powinieneś wiedzieć o bieganiu i jak trzeba się do niego przygotować. Tak! Do każdego rodzaju wysiłku fizycznego, a zwłaszcza do biegania, należy się skrupulatnie i sumiennie przygotować, w przeciwnym razie narazimy swój organizm na urazy, kontuzje, bóle, skurcze mięśni oraz upośledzenia stawów, a nawet trwałe kalectwo. Poniżej znajdziesz wszystkie podstawowe zasady, które powinieneś poznać i przyswoić przed rozpoczęciem biegowej przygody.

 

Zrób badania

Pierwszą podstawową kwestią jest brak przeciwskazań do tego rodzaju aktywności fizycznej, ponieważ jest to dyscyplina typowo szybkościowa, wydolnościowa, siłowa i wytrzymałościowa. W trosce o swoje bezpieczeństwo oraz komfort, przed rozpoczęciem biegania, koniecznie skonsultuj się z lekarzem i wykonaj wszystkie podstawowe badania, tak abyś mógł kontrolować swój organizm i abyś był świadomy jego kondycji, stanu. Jest to niezwykle ważne, ponieważ samodyscyplina i samokontrola oraz pełna świadomość i wiedza na temat własnego ciała są kwestiami kluczowymi nawet podczas procesu kształtowania się sylwetki, czy osiągania coraz lepszych wyników, progresów biegowych.

 

Określ swój cel

Każdy rodzaj wysiłku fizycznego rządzi się swoimi własnymi prawami. Warto jednak, abyś z góry określił sobie cel, do którego będziesz dążył i którego osiągnięcie da Ci ogromną satysfakcję. Powodów do rozpoczęcia biegania może być bowiem bardzo wiele, od chęci schudnięcia, do zlikwidowania swoich kompleksów, pozbycia się stresów i negatywnych emocji, chęci wyciszenia, czy może zbudowania niezwykle wysokiej formy fizycznej. Każdy powód i każdy cel jest dobry do tego, aby zmienić swój styl życia, sposób postrzegania świata i rzeczywistości, a także codzienną rutynę. Określenie konkretnego celu powoduje znaczny wzrost motywacji, zatem jeśli chcesz np. schudnąć 10 kilogramów – załóż to sobie od samego początku, a dzięki temu łatwiej zrealizujesz swój plan!

 

Zaopatrz się w wygodne obuwie

Jedną z wielu ogromnych zalet biegania jest fakt, że do uprawiania tego rodzaju wysiłku fizycznego nie potrzebujesz właściwie żadnych profesjonalnych i kosztownych sprzętów, ani przyrządów. Wręcz przeciwnie! Jedyną konieczną i niezbędną zasadą dla każdego początkującego biegacza jest zaopatrzenie się w wygodne, indywidualnie przystosowane obuwie, które będzie ochraniało naszą stopę na wypadek urazów oraz kontuzji, a także będzie potrafiło dostosować się do każdego rodzaju powierzchni, z którą się spotkamy. Dobrze jest znać rodzaj stopy (supinującą, neutralną, pronującą) oraz na tej podstawie zakupić buty, które będą o centymetr większe od tych, które na co dzień nosimy.

 

Nie zniechęcaj się i nie przesadzaj! 

Wiadomo, że początki nigdy nie są łatwe i bardzo często wymagają one od nas bardzo dużej dawki cierpliwości oraz samozaparcia. Rzeczywiście, początkowo niewielkie dystanse mogą stanowić dla nas problem lub wyzwanie, lecz – tylko praktyka czyni mistrza! Zacznij od niewielkich odległości i zwiększaj je systematycznie, stopniowo, regularnie, a zobaczysz, że wkrótce dystans, który początkowo był dla Ciebie nie możliwy do pokonania, nie będzie stanowił najmniejszego problemu. Bardzo ważne jest aby nie forsować organizmu na samym początku, w bieganiu nie chodzi o rzucanie się na głęboką wodę i doprowadzanie do przetrenowania, czy przeciążenia organizmu. Wszystko ma swój indywidualny rytm i proces przystosowawczy, jeśli będziesz cierpliwy – osiągniesz spektakularne rezultaty, ciesząc się przy tym doskonałym zdrowiem, równowagą zewnętrzną oraz wewnętrzną organizmu, a także dobrym samopoczuciem.

Nie zapominaj o piciu wody! To bardzo ważne, a wręcz najważniejsze, ponieważ odpowiednie nawodnienie organizmu zapewnia mu podstawy do prawidłowego funkcjonowania, biegając powinieneś spożywać minimum 3 litry wody każdego dnia.