Bieganie a mięśnie


Bieganie jest bardzo popularne. Biegamy, żeby schudnąć, nabrać kondycji, poprawić wytrzymałość, utrzymać formę. A czy bieganie ma wpływ na to, jak wyglądają nasze mięśnie? Jak bieganie kształtuje sylwetkę? Można dzięki niemu wyglądać nie tylko szczupło, ale również i dobrze? O tym wszystkim poniżej.

***

Praca mięśni podczas biegu

Bieganie jest to taka aktywność fizyczna, w której pracują wszystkie mięśnie. Podczas biegania aktywujemy do pracy całe ciało, a więc ma ono wpływ zarówno na łydki, na uda, pośladki, ale również na brzuch, plecy, klatkę piersiową czy też ramiona. To sprawia, że biegając działamy całym ciałem, a więc każdy mięsień wykonuje swoją pracę. Zadając więc sobie pytanie – które mięśnie pracują, jeśli w grę wchodzi bieganie, należy odpowiedzieć, że wszystkie!

Bieganie na stawy

Wiele się mówi na temat tego, że bieganie obciąża stawy, prowadzi do wielu kontuzji, powoduje szybsze zużycie się chrząstek. Prawdą jest, że podczas biegania pracują praktycznie wszystkie stawy, ale jak pokazują najnowsze badania, one wcale nie są podczas biegu niszczone bardziej, niż na przykład porównamy to do spaceru. Oczywiście rzeczą najważniejszą są odpowiednie buty i najlepiej miękkie podłoże, jednak samo bieganie nie wpływa znacząco na niszczenie stawów. Trzeba także pamiętać o odpowiedniej technice biegu, jak również i postawieniu na treningi, które są adekwatne do naszych możliwości. Jeśli wcześniej nie biegaliśmy w ogóle, nie możemy od razu przebiec 10 km, bo to naturalne, że stawy taki bieg odczują. Racjonalne podejście do tematu na pewno naszych stawów nie obciąży tak, by stanowiło to jakikolwiek problem.

Czy biegając ćwiczymy nasz brzuch?

Któż z nas nie marzy o płaskim brzuchu? Chyba każdy. A jak bieganie wpływa na brzuch? Czy nie ćwicząc tej partii ciała, a jedynie biegając można powalczyć o brzuch, jak deskę i widoczny sześciopak? Prawdą jest, że podczas biegania spala się dużo kalorii, a tym samym też i tkankę tłuszczową, dzięki której mięśnie są bardziej widoczne. Jeśli do tego stosujemy odpowiednią dietę, jak najbardziej możemy uzyskać piękny, płaski brzuch. Jeśli jednak chodzi o takie mocniej wyrzeźbione mięśnie brzucha, wówczas należy je wzmacniać typowo ćwiczeniami siłowymi z użyciem ciężarów. Warto więc dbać o mięśnie brzucha, bowiem dobrze wypracowane mogą okazać się bardzo pomocne w osiąganiu coraz to lepszych wyników podczas biegania.

Bieganie a nasze uda

Podczas biegania w sposób szczególny pracują nasze uda, dlatego też jeśli chcemy biegać, muszą być one silne. Wiele osób jednak jest zdania, że biegając spalamy mięśnie, dlatego też nie powinno łączyć się biegania z siłownią, gdyż jedno drugiemu przeszkadza. A jak jest naprawdę? Jak bieganie wpływa na uda? Częściowo to prawda, częściowo nie! Jeśli trenujemy na siłowni, a do tego chcemy biegać maratony, takie rozwiązanie nie jest dobre, bo po pierwsze pracując nad mięśniami, nasze wyniki biegowe nie będą aż tak bardzo zadowalające, po drugie zaś chcąc mieć dobrze zbudowane mięśnie, przy dłuższym dystansie faktycznie się one palą. Dobrym rozwiązaniem jest na pewno siłownia w połączeniu z krótkimi biegami około 30 – 40 minutowymi.

Bieganie a nasze pośladki

Tutaj krótka informacja przede wszystkim dla kobiet, którym zależy na pięknych, jędrnych, pozbawionych cellulitu pośladkach. Jak to wygląda naprawdę? Jak bieganie wpływa na pośladki? Czy biegając można cieszyć się pięknie prezentującą się pupą? Bez wątpienia jogging ma duży wpływ na to, jak wyglądają nasze pośladki. Dzięki bieganiu spalamy dużo kalorii, a więc pozbywamy się nadmiaru tkanki tłuszczowej, jaka w tym miejscu lubi się gromadzić. Mięśnie pracują, a więc wykonują pracę. Jeśli jednak chcemy, aby one się zwiększyły, a pupa stała się bardziej okrągła i uniesiona, wówczas należy dołożyć do tego ćwiczenia z obciążeniem.

Podsumowując

Bieganie ma duży wpływ na pracę naszych mięśni, bowiem angażuje w tej aktywności je wszystkie. Dzięki bieganiu możemy dobrze wyglądać, ale jeśli chcemy zyskać te mięśnie bardziej rozbudowane, należy dodatkowo dołożyć trening siłowy. A oprócz samych mięśni bieganie ma bardzo pozytywny wpływ na likwidację stresu, a więc i tym samym na poprawę zdrowia psychicznego, a także na zwiększenie objętości płuc, co ma duże znaczenie dla naszej wydolności i doskonałej kondycji.

Czy warto biegać? Jak najbardziej tak!