Czy biegać na czczo? Mity

Odnośnie biegania, znamy wiele mitów, które sprawiają, że początkujący biegacze popełniają błędy. Tak jest w przypadku każdego sportu czy różnych diet, dlatego warto zapoznać się z informacjami szczegółowymi dotyczącymi tego, co masz ochotę rozpocząć.

Bieganie z pustym żołądkiem – tak czy nie?

Na ten temat jest wiele sprzecznych opinii. Dla niektórych jest to normalny element dnia i nie przejmują się posiłkiem tuż przed treningiem. Dla innych trenowanie z pustym żołądkiem jest w ogóle nie do zaakceptowania. W tym poście omówię największe mity związane właśnie z bieganiem z pustym żołądkiem.

Trenowanie z pustym żołądkiem prowadzi do utraty mięśni

To jest chyba najczęściej powtarzany mit, zwłaszcza na siłowni. Nie martw się, Twoje mięśnie nie znikną ot tak, tylko dlatego, że trenujesz bez posiłku. Zwolennicy tej teorii twierdzą, że z powodu braku paliwa do treningu, ciało musi rozkładać mięśnie (białko), by pozyskać jakąkolwiek energię.

Oczywiście nie jest to takie oczywiste i bezpośrednie, a już na pewno przy normalnym trybie życia nie jest to prawdą. Nasz organizm magazynuje glukozę w postaci glikogenu w mięśniach i wątrobie. Jeżeli trenujesz bez posiłku, Twoje ciało czerpię energię poprzez rozkładanie tych zapasów glikogenu (gdzie normalnie byłoby to z pożywienia). Jeżeli trenujesz intensywnie i długo, kolejnym zasobem z pewnością nie są mięśnie, ale… tłuszcz! Zostaje on rozbity na wolne kwasy tłuszczowe i daje sporą dawkę energii.

Zanim dojdzie do rozkładania mięśni, musi minąć naprawdę dużo czasu, a Twoje zasoby musiałyby być bardzo ubogie, co w przypadku przeciętnego człowieka takie nie jest.

Trenowanie z pustym żołądkiem to najlepsza metoda na odchudzanie!

To zdecydowanie nie jest metoda na odchudzanie. Powyżej wyjaśniłam zasady, według których działają mechanizmy naszego organizmu. Odchudzanie to przede wszystkim deficyt kaloryczny i aktywność fizyczna. Łącząc te dwie rzeczy mamy pewność, że schudniemy.

Możesz wykorzystać tabaty lub interwały biegowe, aby pobudzić organizm do większego wysiłku i przedłużonego w czasie spalania kalorii, ale jeżeli będziesz spożywał zbyt dużą ilość jedzenia, to nie masz szans na odchudzanie.

Bieganie z pustym żołądkiem poprawia wydajność treningową

Jeżeli chcesz poprawić swoje wyniki i wydajność, to bieganie z pustym żołądkiem raczej nie będzie dobrym wyborem. Do treningu, na którym zwiększasz jego długość czy intensywność, by progresować, bardzo szybko zużyjesz zapasy glikogenu. To sprawia, że potrzebujesz spożyć posiłek, aby poprawnie ocenić jakość swojego treningu, siłę oraz kondycję.

Jeżeli jednak chcesz trenować w ten sposób, dobrym sposobem będzie dieta niskowęglowodanowa, która już nastawia Twój organizm, na czerpanie energii z tłuszczu. Wtedy taki trening będzie na pewno bardziej efektywny niż przy standardowej diecie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *