Bieganie dla dzieci – czyli co zrobić, by było ono bezpieczne dla naszego malucha

Aktywność fizyczna jest niezwykle ważna dla każdego z nas, a w sposób szczególny dla naszych dzieci. Nie bez powodów wiele zabawek produkowanych jest w taki sposób, by od najmłodszych lat dzieci miały możliwość bycia w ciągłym ruchu. Kiedy maluch już chodzi, zaczyna się pierwsze pokonywanie przeszkód, wspinanie się, pokonywanie coraz to dłuższych odcinków drogi.

W pewnym wieku dziecko zaczyna interesować się sportami i różnego rodzaju aktywnościami fizycznymi. Zapisujemy je na balet, na sztuki walki, uczymy jazdy na rowerze. A czym jest bieganie dla dzieci? Bo o ile maluch biega niemal cały dzień będąc stale w ruchu, to takie profesjonalne bieganie wygląda zupełnie inaczej.

Trzeba zdać sobie sprawę  z tego, że bieganie dla dzieci może być niebezpieczne, jeśli jest ono prowadzone niewłaściwie. Z pewnością większość z nas rodziców wie, jak wyglądają zawody sportowe. Maluchy, w zależności od wieku przydzieleni są do określonej kategorii wiekowej i mają do pokonania określony dystans – 100 metrów, 200 metrów, 350 metrów…

Dla większości osób logicznym wydaje się być, że im dziecko mniejsze, tym ten dystans powinien być krótszy i w związku z tym myślimy, że takie 100 m w żaden sposób nie ma negatywnego działania na organizm małego człowieka. Prawda okazuje się być jednak zupełnie inna. Dzieci biegające na krótkich dystansach bardzo często biegną maksimum swoich możliwości wykonując sprint, który może okazać się dla nich stosunkowo niebezpieczny. Lepiej więc postawić na dłuższe dystanse, które okazują się być dużo bardziej bezpieczne.

Koncepcja Ernesta van Aakena

Według opracowanej przez niemieckiego trenera i lekarza Ernesta van Aakena koncepcji treningu, wskazał on, iż kolarstwo, podnoszenie ciężarów, czy też sprinty, szczególnie powyżej 100 m, nie są dobrym pomysłem dobrym dla dzieci. Uważał on, że dzieci powinny biegać na dłuższych dystansach, ale w umiarkowanym tempie. Nie ma więc żadnego problemu, aby maluchy przebiegły 5 km na spokojnie, bo taka aktywność jest dla nich jak najbardziej wskazana. Dlaczego? Według tej koncepcji, trener ten uważał, iż dzieci mają niewielką masę, a dużą pojemność serca, co sprawia, że taka aktywność jest dla nich niezwykle dobra. Jeśli dziecko biega sprintem, występuje u niego tak zwany dług biegowy, a to nie jest bezpieczne dla zdrowia naszych pociech.

Jak wygląda rozwój człowieka na przestrzeni lat?

Rozwój człowieka składa się z kilku etapów i łącznie trwa około 20 lat. Wszelkie zmiany następują na wielu płaszczyznach, w tym fizycznej, ruchowej, psychicznej, czy też społecznej. Na każdą z tych kwestii wpływ ma między innymi tryb życia oraz wiek.

Chcąc przygotować dziecko do biegania, należy mieć na uwadze kilka ważnych aspektów, które mają ogromne znaczenie dla całego procesu trenowania. Po pierwsze aspekt biologiczny, bowiem w młodym organizmie stale zachodzą zmiany, zarówno hormonalne, jak również i biochemiczne. U dzieci przemiana materii działa na wysokich obrotach, tkanki mięśniowe są lepiej unaczynione, przez co następuje większy przepływ krwi przez mięśnie w czasie wysiłku, a co więcej powierzchnia ciała w stosunku do masy jest większa, co sprawia, że gęstość gruczołów potowych ułatwia oddawanie ciepła w trakcie wysiłku. U dzieci rozwijają się funkcje zaopatrzenia tlenowego, są one w ciągłej potrzebie ruchu, wykazują tak zwaną płynność ruchów i harmonię. Istotne jest także to, że u dzieci występuje większa plastyczność układu nerwowego

Pozytywne wpływy biegania u dzieci

Następuje rozwój fizyczny i motoryczny. Zwiększa się wydolność, jak również i sprawność fizyczna. Dzieci szybko się motywują i są gotowe na coraz to większe wyzwania. Proporcje składu ciała są coraz lepsze, występuje coraz mniejsza ilość zaburzeń układu ruchu. Bieganie chroni dzieci przed otyłością, infekcjami układu oddechowego. Dzieci i młodzież ruszając się, mają więcej energii, są dotlenione, zadowolone i szczęśliwe.

Zagrożenia podczas aktywności

Możliwość wystąpienia urazów, które związane są z mniejszą podzielnością uwagi, gorszą koordynacją wzrokowo – ruchową, z chęcią zaimponowania innym. U dzieci układ mięśniowo – kostny jest zdecydowanie inny w budowie. Kości są bardziej porowate i plastyczne, okostna bardziej cienka, aparat więzadłowy bardziej wiotki. Ze względu na to, że dzieci rosną, następują zmiany proporcji ciała. Środek ciężkości jest inaczej zlokalizowany, co także nie wpływa pozytywnie na niektóre aspekty biegania.

Bieganie dla dzieci jest zdecydowanie na tak, ale jeśli rodzice odpowiednio podejdą do tego tematu i postawią na zdrowie i bezpieczeństwo, a nie na niespełnione ambicje. Lepiej jest biegać dłużej, a wolniej i stawiając na treningi, skonsultować się z trenerami, którzy w kwestii przygotowania dzieci i młodzieży do biegów mają zdecydowanie większe pojęcie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *