Bieganie na bieżni

Bieganie to aktywność fizyczna, która z roku na rok cieszy się coraz większym powodzeniem. Ilość organizowanych startów, czy rosnąca w nich liczba uczestników z roku na rok bije rekordy. Bieganie chroni nas przed chorobami serca, przed osteoporozą, cukrzycą, przed nowotworami, nerwicami i depresjami. Biegając, zyskujemy endorfiny, a więc hormony szczęścia, które mają działanie przeciwbólowe, relaksujące i wyciszające. Co więcej, to jogging pozwala nam uzyskać upragnioną sylwetkę, gdyż jest jedną z tych aktywności, w czasie których spalimy blisko 900 kalorii.

Nie zawsze jednak możemy postawić na bieganie w pięknych okolicznościach przyrody, czy po ulicach miast. Nieciekawa pogoda, chore dziecko w domu, alarmy informujące o smogu. Co w takich sytuacjach zrobić? Bez wątpienia idealną opcją jest bieganie na bieżni. Jeśli mamy taką w domu, nie musimy nawet z niego wychodzić. Rozkładamy bieżnię, włączamy ulubioną muzykę i w pełni korzystamy z tego, by trening zagwarantował nam jak najlepsze efekty. Możemy także wybrać się na siłownię czy do klubu fitness, by w przypadku braku możliwości biegania w terenie, móc zrobić trening właśnie tam. Dziś pozostajemy w temacie bieżni i tego, czy warto na nią postawić, czy warto ją wybrać, jakie daje zalety, a jakie wady…

***

Bieżnia jest jednym z najczęściej wybieranych urządzeń do cardio, jakie znajdziemy na siłowniach. Można na niej chodzić, jak również i biegach. Można trenować na płasko lub pod górkę. Z bieżni można korzystać w każdym wieku i z każdą niemal kondycją, gdyż trening można w pełni dostosować do swoich możliwości. Z bieżni korzysta blisko 60 milionów osób i choć obecne różnią się wyglądem od tej stworzonej w 1952 roku, to wszystkie mają ten sam cel – zapewnić odpowiedni trening każdemu, kto z niej korzysta.

Czy warto kupić bieżnię? Jak najbardziej tak, bo stanowi ona najlepszą formę aktywności, na jaką tylko można postawić i to w domowych warunkach. Bieganie wzmacnia serce, poprawia wydolność, pozwala zrzucić zbędne kilogramy, daje moc endorfin, które wykorzystujemy na każdy dzień.

Jak biegać po bieżni? Przede wszystkim w wygodnym obuwiu do biegania, które stanowi element nadrzędny, aby nie nabawić się kontuzji, a biegać z prawdziwą przyjemnością. Do tego wybieramy wygodną odzież, która nie będzie krępowała ruchów, ale która zagwarantuje nam maksymalną wygodę podczas biegania. A przy samym bieganiu istotna jest wyprostowana sylwetka, lekko uniesiona głowa, napięcie mięśni brzucha, stawianie stóp od pięty do czubków palców. Istotne jest to, aby nasze kroki były pełne i długie, a ramiona ugięte w łokciach. Nie od razu rzucamy się na głęboką wodę. Jeśli zaczynamy, warto początkowo truchtać wolnym tempem, by powoli z każdym treningiem przyspieszać i wydłużać czas jego trwania. Bieganie na bieżni, a bieganie na dworze wydawać by się mogło, że jest takie samo, ale prawdą jest, że znacząco się ono różni i trzeba mieć to na uwadze.

Korzyści posiadania bieżni

  • Oszczędzamy nasz cenny czas

Żyjemy w ciągłym zabieganiu, nie mając na nic czasu. Często ze względu na intensywne życie zawodowe, brakuje nam chwili na to, aby wyjść na siłownię, czy pójść pobiegać. Mając bieżnię w domu, oszczędzamy czas, jak również i mamy możliwość zrobienia treningu biegowego akurat w wolnej chwili. Wystarczy tylko, że założymy wygodne buty i odpowiedni strój, wskakujemy na bieżnię i działamy.

  • Robimy trening w wolnej chwili

Mając na przykład w domu małe dziecko, nie jesteśmy w stanie wyjść na trening wtedy, kiedy nam się podoba, ale musimy w pełni dopasować się do malucha. Często też pogoda krzyżuje nam plany i mając ustaloną godzinę, wszystko zaczyna się sypać, bo padający deszcze nie daje nam możliwości wyjścia z domu. Mając zaś bieżnię, ćwiczymy wtedy, gdy znajdziemy wolny czas. Możemy to robić w czasie i ulewy i w trakcie obecności dziecka w domu.

  • Tworzymy sobie idealne warunki

Możemy stworzyć sobie takie warunki, jakie tylko chcemy. Włączamy głośno muzykę lub oglądamy film biegając przed telewizorem. Możemy uruchomić sobie wiatrak lub otworzyć okno. To my tworzymy sobie takie warunki do biegania, jakie tylko nam odpowiadają. My ustalamy jak będziemy biec, jaki trening zrobimy i jak będzie wyglądała cała ta otoczka wokół naszego treningu.

  • Urozmaicamy treningi

Nie ma to jak nuda i monotonia. Jeśli stale biegamy tak samo, po tej samej trasie, z taką samą prędkością, z pewnością bardzo szybko nam się to znudzi. Wybierając treningi na bieżni, możemy codziennie robić coś innego, począwszy od podbiegów, przez ustawianie odpowiedniego kąta nachylenia, czy korelację prędkości.

Jakie bieganie na bieżni daje efekty? Takie same, jak bieganie na dworze i inne rodzaje aktywności fizycznej i to zarówno jeśli w grę wchodzi walka z nadprogramowymi kilogramami, jak również i poprawa kondycji, wytrzymałości i wydolności organizmu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *