Bieganie nie odchudza – prawda czy fałsz?

Biegamy, bo lubimy, bo sprawia nam to przyjemność, bo daje możliwość rywalizacji, bo pozwala schudnąć. Każdy z nas ma zupełnie inne względem biegania oczekiwania i tak naprawdę indywidualnie dopasowujemy je do siebie. Jedno jest pewne – każdy, bez względu na to, jaki ma cel stara się utrzymać poprzez bieganie dobrą formę i taki wygląd w lustrze, jakiego byśmy chcieli. 90% ludzi biega oczywiście w różnym celu, ale mając przy tym na uwadze aspekt utraty wagi lub pełnej nad nią kontroli. 

Są jednak takie sytuacje, gdzie mimo tego, że regularnie biegamy, nie jesteśmy w stanie zrzucić praktycznie żadnego kilograma. Dlaczego tak się dzieje? Co może być tego przyczyną? Czy to znaczy, że bieganie niekoniecznie odchudza?

***

Ciało nie jest zaprogramowaną maszyną, która działa zgodnie z określonymi schematami. U każdego proces chudnięcia wygląda zupełnie inaczej i w każdym przypadku odpowiednie bodźce działają na człowieka w inny sposób. Biegając, tracimy bardzo dużo kalorii, bo jest to wysiłek stosunkowo intensywny, pobudzający do pracy cały organizm człowieka. Większość osób biegających chudnie, ale mimo wszystko wśród biegających znajdą się również i tacy, którzy mimo biegania – nie tracą na wadze nic. Dlaczego?

Waga nie zawsze jest adekwatna

Bardzo często skupiamy się maksymalnie na tym, co pokazują liczby na wadze. Po co? To nas stresuje, wyprowadza z równowagi, sprawia, że myślimy tylko o tych kilogramach. Warto pamiętać o tym, że nie zawsze są one adekwatne do tego, jak wygląda nasze ciało. Zamiast skupiać się na tym gubieniu kilogramów, mierzmy obwody i patrzmy w lustro, bo tylko to jest prawdziwym wyznacznikiem tego, jak zmienia się nasze ciało. Im więcej trenujemy, tym wzrasta ilość mięśni w naszym ciele, a to wszystko razem sprawia, że kilogramy też nie będą leciały w dół. Na wagę składa się wiele czynników, w tym chociażby ilość wypitej wody, czy forma zjedzonych posiłków. Nie patrzmy więc na nią zbyt często i róbmy dalej swoje, a na pewno ciężka praca pozwoli nam zauważyć idealne efekty. 

Zatrzymywanie się wody w organizmie

Ciało człowieka w większości składa się z wody. Bardzo wiele osób ma problemy z jej zatrzymywaniem się w organizmie, co sprawia, że jesteśmy spuchnięci, a waga pokazuje kilka kilogramów na plusie. Przyczyny takiego stanu rzeczy są różne, począwszy od stanu przedmiesiączkowego, przez choroby nerek, niewłaściwą pracę hormonów, czy też magazynowanie wody przed mocnymi treningami, gdzie organizm gromadzi ją, aby naprawić uszkodzone włókna mięśniowe, jak również i dostarczyć glikogen do mięśni. Wodę należy przyjmować regularnie i nawet, jeśli zatrzymuje się ona w naszym organizmie, należy ją stale dostarczać. Biegając, w żaden sposób nie wpłyniemy więc na mniejsza ilość kilogramów na wadze. Warto znaleźć przyczynę takiego stanu rzeczy, a następnie ją wyeliminować, by móc pozbyć się problemu. 

Mięśnie są bardziej ciężkie niż tłuszcz

To, o czym już wspomnieliśmy powyżej – mięśnie ważą zdecydowanie więcej, niż nasz tłuszcz, dlatego też warto o tym pamiętać. Kiedy zaczniemy budować mięśnie, to nawet, jeśli spalimy tłuszcz, waga może pójść w górę. Nie w każdym więc przypadku waga jest adekwatna do tego, jak wyglądamy. Patrząc na zdjęcia metamorfoz wielu osób, bardzo często zdarza się tak, że dana osoba mając więcej kilogramów wygląda dużo lepiej niż wtedy, gdy miała tych kilogramów mniej. Jest to związane z większym ciężarem mięśni, które wypracowaliśmy na treningu. Jeśli jesteśmy biegaczami, bez wątpienia taki proces może okazać się dużo bardziej korzystny dla naszego biegania. Więcej mięśni, a mniej tłuszczu to doskonały sposób na to, by być bardziej szybkim i sprawniejszym, dlatego też warto jak najbardziej o tym właśnie pamiętać. 

Za szybkie gubienie kilogramów

Bardzo wielu z nas chce zrzucić kilogramy jak najszybciej. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby ten proces cały przyniósł nam jak najlepsze i najszybsze efekty. Warto wziąć pod uwagę to, że gubienie kilogramów powinno trwać powoli. Zamiast 3 kilogramów tygodniowo, zdecydowanie lepiej jest, gdy gubimy pół kilograma. W ten bowiem sposób stawiamy na prawidłowy proces odchudzania, a jednocześnie chronimy się przed efektem jojo, który w przypadku osób gubiących szybko kilogramy, pojawia się bardzo często. Nie ważmy się codziennie, nie stawiajmy na żadne głodówki, nie trenujemy pięć razy na dzień, bo to wszystko odbije się negatywnie na naszym zdrowiu i samopoczuciu. Grunt to racjonalne i zdroworozsądkowe myślenie.

Za dużo jedzenia

Jesteśmy przekonani o tym, że wiele osób biegając, myśli że może jeść niemal wszystko. Nie jest to prawdą. Oczywiście trzeba postawić na odpowiednią dawkę węglowodanów, które dają energię i dzięki którym po bieganiu uzupełniamy glikogen. Trzeba jednak pamiętać o tym, że aby schudnąć musimy osiągnąć deficyt kaloryczny. a jeśli mimo biegania jemy za dużo kalorii, siłą rzeczy waga nie pójdzie w dół, a wręcz przeciwnie, może jeszcze szybować ku górze. Powinniśmy stawiać w diecie na produkty odżywcze, które dostarczą nam odpowiednich ilości makroskładników, a nie takich, które pozwolą nam się na chwilę zapchać. 

Jemy ukryte kalorie

Bardzo często jest tak, że dbamy o naszą dietę i liczymy wszystko to, co zjedliśmy, a jednak waga stoi. Problemem mogą być często tak zwane ukryte kalorie, a więc zjadamy lub pijemy coś, w czym nie dostrzegamy kalorii, a które je mają i to wszystko dokłada się do ilości spożytych kalorii w ciągu dnia. Takim przykładem dla biegacza są na przykład żele energetyczne, jak również i napoje sportowe. Pijemy to w trakcie biegu lub wspomagamy się żelami, a zupełnie nie zdajemy sobie sprawy, że to wszystko ma kalorie i to wcale niemałe. Oczywiście, jeśli biegamy, szczególnie długie wybiegania, wspomaganie się dodatkami jest jak najbardziej korzystne. Trzeba jednak uwzględniając ilość spalonych na treningu kalorii, sprawdzić ile przyjmujemy kalorii w danym dniu, bo tylko w ten sposób jesteśmy w stanie kontrolować nasz deficyt. 

Podsumowanie

Jeśli biegamy, powinniśmy w pierwszej kolejności postawić na przyjemność z tej formy aktywności. Ważne jest ułożenie sobie treningów, czy bieganie zgodnie z planem treningowym. Jeśli to wszystko mamy, kolejnym elementem jest dopiero zwrócenie uwagi na to, czy bieganie pozwoli nam lepiej wyglądać. A czy pozwoli? Jak najbardziej tak, jednak trzeba wyeliminować pewne rzeczy, które to utrudniają i skupić się na tych, które nam w tym chudnięciu pomagają. Jeśli podejdziemy do tematu mądrze, z pewnością uzyskamy pożądane efekty prędzej, niż mogłoby się nam wydawać. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *