Bieganie – pokonywanie siebie, dążenie do niemożliwego

Każdy początkujący biegacz już po pierwszych tygodniach treningów, stawia sobie pierwsze cele, które chce zrealizować. Dla jednego jest to bieg ciągiem przez 30 minut, dla kogoś innego zrobienie pierwszych 10 kilometrów, dla jeszcze kogoś innego przyspieszenie o 10 sekund na każdym kilometrze. Jeśli chcemy poprawić swoje wyniki, jeśli chcemy biegać szybciej i dłużej, musimy wciąż się rozwijać i starać się dążyć do niemożliwego. Nie zawsze bieganie jest czystą przyjemnością i pełnym relaksem. Są sytuacje, w których aby osiągnąć lepsze efekty i dobre wyniki, należy wyjść poza swoją strefę komfortu. Co więc powinniśmy robić, aby poprawić swoją wytrzymałość, kondycję i siłę? Na jakie treningi postawić? Jak podejść do tematu biegania?

***

 

  • Wprowadzenie treningów siłowych

 

Jeśli wydaje się Tobie, że aby biegać szybciej trzeba biegać więcej, jesteś w błędzie. Bardzo dobrym pomysłem jest wprowadzenie treningów siłowych, które wzmacniają nasze mięśnie, pobudzają je do działania i dają możliwość osiągania w bieganiu jeszcze lepszych efektów. 1-2 treningi w tygodniu na siłowni to najlepsze, co możemy sobie zapewnić. 

 

  • Bieganie ,,bez spiny”

 

Nie zawsze bieganie z zegarkiem jest w stanie przynieść nam pożądane efekty. Wielu ludzi w pewnym momencie po prostu się spala. Biegamy wciąż w danym tempie, zwracamy uwagę na tętno, na ilość kilometrów. Bieg nie sprawia nam przyjemności, ale tylko patrzymy na wynik. Może więc pora zostawić zegarek w szafie i przez miesiąc biegać po prostu, tak dla przyjemności? Gwarantujemy, że za miesiąc wyniki w bieganiu znacząco się poprawią. 

 

  • Biegaj w grupie

 

Czasami warto jest pobiegać niekoniecznie samemu, ale w grupie ludzi. Nic nie działa tak motywująco jak ludzie wokół nas. Można z nimi rywalizować, można się pościgać, można postawić sobie nowe wyzwania, których realizacja będzie dawała nam frajdę, adrenalinę, ale i możliwość sięgania po niemożliwe. 

 

  • Zmiana formy treningu

 

Czasami warto jest wprowadzić w treningu zmiany. Jeśli jesteśmy zawodnikami, którzy biegają na krótkich dystansach, warto raz w tygodniu wprowadzić trening z dłuższym wybieganiem, gdzie sięgniemy po nieco inny bodziec. Jeśli do tej pory nasze biegi wynosiły maksymalnie 10 kilometrów, to na pewno taki bieg na 15 kilometrów, da nam zupełnie coś nowego do naszego treningu. I odwrotnie, jeśli biegamy na długich dystansach, na pewno krótkie, szybki biegi dadzą nam coś nowego i pozwolą nam znacząco poprawić naszą formę

 

  • Zawody 

 

Bardzo dobrym pomysłem jest zapisanie się na zawody. Bardzo często bowiem takie branie udziału w zawodach wyzwala w nas rywalizację, a przygotowania do zawodów sprawią, że dajemy z siebie zdecydowanie więcej. Chce nam się trenować, stosujemy się do rad trenerów i osób, które się na bieganiu znają. Zawody dają nam możliwość zwiększenia swojej motywacji i pracowania jeszcze bardziej, niż do tej pory. 

 

  • Zmiana trasy

 

Wiele osób biega wciąż taką samą trasą, aż w pewnym momencie pojawia się ściana, którą trudno jest przeskoczyć. Nie chce nam się, każdy kilometr na tej trasie jest trudny, biega nam się coraz gorzej. Bez wątpienia bardzo dobrym pomysłem jest całkowita zmiana trasy. Wystarczy pobiec w innym kierunku, a zupełnie inaczej będzie ten nasz trening wyglądał. Czasami dobrze jest postawić na różnorodność. Raz można biegać w lesie, innym razem przez miasto. Raz można zrobić bieg po osiedlu, innym razem wyjechać poza miasto. Różnorodność bez wątpienia działa na nas niezwykle pozytywnie. 

 

  • Wyznaczanie celów

 

I na koniec pamiętajmy o tym, aby wyznaczyć sobie określone cele. Jeśli wiemy do czego dążymy, to z pewnością uda nam się osiągnąć zdecydowanie więcej. Mamy cel, krok po kroku do niego dążymy. Możemy więc wyznaczyć sobie zrzucenie 5 kilogramów i zakup nowych butów. Możemy określić, że przebiegniemy 10 kilometrów, a wtedy kupimy sobie leginsy. Jeśli wiemy, że na końcu danej drogi przed następnym zakrętem czeka nas coś dobrego, to dużo łatwiej będzie nam taką drogę pokonać. 

Podsumowanie

Jeśli będziesz stosować się do powyższych zasad, z całą pewnością już w niedługim czasie zobaczysz pierwsze efekty swojej pracy nad własnym ciałem. Warto się rozwijać, iść wciąż do przodu, sięgać po coś, co jest dziś jeszcze nierealne. Im więcej włożymy pracy w nasze podejście do biegania, im bardziej się poświęcimy, tym lepsze będą tego rezultaty. Pamiętajmy, wychodzenie poza strefę komfortu nie jest niczym złym, bo tylko mocny trening daje nam bodziec do tego, by móc sięgać po niemożliwe. 

Jedna myśl na temat “Bieganie – pokonywanie siebie, dążenie do niemożliwego

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *