Bieganie rano – wady i zalety

Każdy z nas biegaczy ma swoją ulubioną porę dnia, w której lubi i w której przede wszystkim ma możliwość biegania. Jedni preferują bieganie rano, inni z kolei nie wyobrażają sobie treningów w innej porze, niż wieczorem. A jakie rozwiązanie jest najlepsze? Tak naprawdę każde ma swoje wady i zalety, dlatego też warto wziąć je pod uwagę, by móc ustawić sobie treningi doskonałe właśnie pod siebie. W tym artykule skupimy się na bieganiu rano. Zwrócimy uwagę, jakie niesie to za sobą zalety, a jakie ma to wady. 

***

Zalety biegania porannego

Bez wątpienia bieganie poranne jest skierowane przede wszystkim dla osób, które pragną zrzucić kilka kilogramów. Bieganie z rana pobudza bowiem organizm do działania. Przyspiesza tętno, zwiększa krążenie krwi i dotlenia organizm. Nawet, jeśli jesteśmy osłabieni i niewyspani, godzinka biegania może postawić nas na nogi i sprawić, że dzień minie zdecydowanie lepiej, niż się zapowiadał. Poranne bieganie przyspiesza metabolizm, dlatego też jeśli biegamy by schudnąć, to na pewno pierwsza część dnia okaże się być zdecydowanie lepszym wyborem. W takich przypadkach doskonale jest wprowadzić tempo wysiłkowe, a więc interwały.

Zmieniając tempo, łączymy w sobie dwa treningi, aerobowy i anaerobowy, które dla odchudzania są nieocenione. Kiedy biegamy rano, nie zaleca się treningu na czczo, dlatego też przed wyjściem warto zjeść delikatne, lekkie śniadanie, chociażby w formie banana. Co jeszcze stanowi zaletę biegania porannego? Okazuje się, że taki trening usprawnia pracę mózgu. Poprawia ono bowiem krążenie krwi i lepiej ten mózg dotlenia, a to sprawia, że mamy lepszą koncentrację, nasze procesy myślowe działają na najwyższym poziomie, łatwiej radzimy sobie ze stresem i szybciej zapamiętujemy informacje. Godzina biegania przed szkołą lub przed pracą, to najlepsze, co możemy dla naszego organizmu zrobić. Kolejną z zalet jest to, że bieganie uczy nas dyscypliny. Wiemy, że mamy zaplanowany trening, a więc musimy wstać, musimy się szybko zorganizować, musimy działać zgodnie z planem, by móc zawieźć dzieci na czas do szkoły, by zdążyć do pracy, by zrobić zakupy. Takie bieganie uszczęśliwia, bowiem dzięki niemu podnosi się poziom endorfin, a więc hormonów szczęścia, co sprawia, że trening rano to zadowolenie i dobry humor na resztę, nawet najbardziej długiego dnia. 

Wady biegania porannego

Żeby nie było tak kolorowo, bieganie rano to nie tylko mnóstwo zalet, ale również i częściowo pewnych wad. Jedną z nich jest na pewno większe ryzyko kontuzji. Ciało po całej nocy nie jest tak rozruszane, a więc jeśli nie zrobimy odpowiedniej rozgrzewki, o uraz nie trudno. Trzeba więc pamiętać o tym, by jak najlepiej przygotować organizm do porannego treningu, aby kontuzje omijały nas szerokim łukiem. Co dalej? Jeśli biegamy rano, nie zawsze mamy czas, by zjeść śniadanie, poczekać i dopiero wyjść na trening. Jeśli biegniemy z pełnym żołądkiem, z pewnością możemy odczuwać duży dyskomfort, który często kończy się przerwaniem treningu z powodu kolki lub skrętu jelit. Jeśli zaś wychodzimy biegać na czczo, wówczas zwiększamy ryzyko wystąpienia omdleń i zasłabnięć. Jeśli mamy już biegać bez śniadania, warto wieczorem zjeść porządną kolację bogatą w węglowodany i białko. I trzecia z wad biegania ranną porą jest większe prawdopodobieństwo utraty masy mięśniowej, dlatego też jeśli trenujemy siłowo, a do tego biegamy, powinniśmy zwracać uwagę na to, co jemy, tak, aby gubić tkankę tłuszczową, pozyskiwać kondycję, ale nie tracić przy tym mięśni.

Podsumowanie

Jak więc widać poranne bieganie to zarówno szereg zalet, jak również i wad. Jest ono na pewno dobre dla osób, które chcą schudnąć, a niekoniecznie idealne dla osób trenujących siłowo. Przy porannym bieganiu można doskonale rozruszać organizm i pobudzić go do pracy, ale trudno jest pogodzić wczesne wstawanie, obowiązki i jogging z czasem, co sprawia, że często biegamy na czczo, a to ma swoje negatywne dla zdrowia konsekwencje. Jeśli lubisz biegać rano lub chcesz biegać rano – podejdź do tematu racjonalnie, tak, aby było to efektywne, przyjemne i bezpieczne. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *