Bieganie w chłodne dni, a nasze płuca

Jest zima. Temperatury spadają poniżej 0. Zaczynamy powoli wybiegać na treningi zakładając czapkę i rękawiczki. Znajomy obraz? Z pewnością biegaczom trenującym regularnie bez względu na porę roku tak. Dziś chcemy w tym temacie pozostać, ale skupiając się przede wszystkim na tym, jak zachowują się nasze płuca, kiedy biegamy w chłodne dni. 

***

Przyspieszony, krótki oddech. Uczucie duszenia w klatce piersiowej. Brak możliwości wzięcia głębokiego wdechu. Z całą pewnością tak właśnie się czujemy, kiedy zaczynamy swoje treningi zimową porą. Z pewnością wielu biegaczy lubi ten stan, gdy z każdym pokonanym kilometrem robi się nam coraz cieplej, prawda? To uczucie, gdy wyobrazimy sobie ciepłą kąpiel po biegu i gorącą czekoladę w dłoniach? Niezwykły krajobraz wokół, śnieg wydający niezwykły odgłos pod butami? To wszystko jest piękne, jednak wraz z tymi pozytywnymi aspektami z pewnością wielu z nas walczy z oddechem. Dusi nas w klatce piersiowej, czujemy, jakbyśmy w ogóle nie mieli płuc. Bez względu czy biegniemy wolno czy szybko, odczuwamy dyskomfort. O co więc tutaj w tym wszystkim chodzi? Czym taki właśnie stan jest spowodowany?

Piekące płuca – nie jest to niebezpieczne!

Jeśli zastanawiasz się nad tym, czy piekące Cię płuca i brak możliwości złapania oddechu może być dla Ciebie niebezpieczny, uspokajamy Cię – nie jest to niebezpieczne. W żadnym więc wypadku nie można rezygnować z treningów z obawy o swoje zdrowie, gdyż nic złego nam nie grozi, a możemy co najwyżej tylko zyskać jeszcze lepszą formę. Co więc powinniśmy robić? Z jakich rad korzystać, by bieganie zimą było przyjemne i efektywne, a ,,pieczenie w płucach mniejsze”?

  • odpowiednie nawodnienie

Bardzo często zdarza się tak,że zimą nie chce nam się tak pić, jak latem. Nie odczuwamy pragnienia, więc nie sięgamy po wodę. Jest to najgorsze, co możemy dla swojego organizmu zrobić. Nawodnienie to podstawa w każdej porze roku. Jeśli chcemy biegać rano, zaraz po wstaniu powinniśmy wypić szklankę wody. Jeśli biegamy wieczorem, przez cały dzień dbajmy o odpowiednie nawodnienie dla organizmu. Choć wydaje nam się, że się nie pocimy, to organizm traci wodę i koniecznie należy zadbać o to, by ją regularnie dostarczać. 

  • zabezpieczenie na twarz

Kiedy biegamy zimą, z pewnością warto zakładać na twarz komin, szalik lub kominiarkę. Takie rozwiązanie pozwoli nam nawilżyć powietrze podczas jego wdychania, a dodatkowo będzie stanowić ochronę przed tym mrozem, jaki czuć w powietrzu po przebiegnięciu nawet pierwszych stu metrów. 

  • odpowiednie oddychanie

Zimą oddycha się nieco inaczej i należy mieć to na uwadze. Powinniśmy wykonywać dłuższe oddechy podczas biegu. Wdychamy więc powietrze długo i powoli, a nie szybko i krótko. Jeśli nauczymy się w taki sposób oddychać, z pewnością w bardzo dużym stopniu zminimalizujemy obciążenie dla naszego układu oddechowego i tym samym będziemy oddychać zdecydowanie lepiej. I co ważne, jeśli potrafimy, dobrze jeśli potrafimy wydychać powietrze przez nos i przez usta. 

  • mniej intensywne treningi

Zimą nie zaleca się biegać szybko, bo suche powietrze siłą rzeczy będzie powodowało szaleństwo dla naszego układu oddechowego. Warto więc nieco przystopować z tempem, a skupić się bardziej na budowaniu bazy tlenowej. Zimne powietrze nie dociera do płuc, bo jama nosowa i tchawica je rozgrzewają. Problemem jest właśnie suche, a nie zimne powietrze, a to w przypadku szybkiego biegania nie jest w stanie tak szybko zostać nawilżone. Stąd też właśnie to uczucie pieczenia w płucach. 

Podsumowanie

Zima to doskonała pora na budowanie formy, ale na zdecydowanie innych zasadach. Tutaj nie chodzi o to, aby biegać coraz dłużej i coraz szybciej, ale żeby budować tą wspomnianą bazę tlenową. Zmieńmy układ treningów, dostosujmy je nieco pod pogodę i cieszmy się każdym pokonanym zimą kilometrem. To stanowi element nadrzędny i na tym właśnie każdy z nas powinien się w pełni skupić, aby zyskać pełne zadowolenie i 100% satysfakcję. Biegać każdy może i każda pogoda jest do tego idealna. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *