Bieganie w górach

Każdy, kto choć raz biegał w górach z pewnością wie, o czym mówimy. Ten cudowny stan, te piekące mięśnie, ta zadyszka, ale jednocześnie te niezwykłe widoki, wciąż rosnąca adrenalina, emocje, które temu wszystkiemu towarzyszą. Ten kto nie biegał, niech żałuje i zaplanuje sobie wyjazd, by móc tego choć raz doświadczyć. W tym artykule napiszemy, dlaczego warto biegać w górach i jakie płyną z tego korzyści.

***

Prawdą jest, że bieganie stało się w ostatnich latach niezwykle popularne. Statystycznie biega aż 22% społeczeństwa, a więc przypada to na około co czwartego Polaka. Większość ludzi trenuje tam, gdzie mieszka. Jedni robią to amatorsko, inni biegają profesjonalnie. A kto stawia na bieganie w górach? Nieliczni. Biegi górskie nie są tak popularne i tak pożądane, gdyż jest to dyscyplina sportu zdecydowanie bardziej wymagająca, w której to potrzeba odpowiedniego przygotowania i podejścia. Jedno jest jednak pewne – satysfakcja dobiegnięcia na górę jest ogromna i nieporównywalna z niczym innym.

Ci, którzy biegają są w tym naprawdę bardzo dobrzy. Polacy osiągają naprawdę dobre sukcesy na arenie międzynarodowej. Ci, którzy są początkujący, również mogą zacząć, ale trzeba odpowiednio dobrać trasę, by móc ją pokonać. Oczywiście wybierając bieganie po górach trzeba wcześniej biegać tradycyjnie, tak, aby mieć kondycję, siłę w mięśniach nóg i ogólnie odpowiednie nastawienie.

Głównymi korzyściami biegania w górach są:

  1. Piękne widoki

To, co możemy zobaczyć wbiegając na szczyty jest w ogóle nie do opisania i nie można tego porównać tak naprawdę z niczym. Góry to magia, której nawet nie sposób opisać słowami. Na szczycie można zobaczyć piękne wschody i zachody słońca, można rozkoszować się każdym, najdrobniejszym nawet elementem. I choć często biegnąc klniemy, zastanawiamy się, co my tutaj robimy, to jednak te widoki są w stanie zrekompensować nam wszystko, począwszy od bólu mięśni, przez zmęczenie, po totalny brak siły. Kochając góry i kochając bieganie można postawić na bieganie górskie, łącząc ze sobą dwie pasje jednocześnie.

  1. Wszechstronny rozwój

Bieganie w górach rozwija, wzmacnia, pozwala później trenować w nieco bardziej normalnych warunkach szybciej i lepiej. Podstawą jest jednak dobranie trasy do swoich możliwości. Nie możemy od razu postawić sobie zbyt ambitnych celów, bo szybko się wypalimy. Powinniśmy wybrać trasę, w której możemy dać z siebie wszystko i dobiec do celu. Ważne jest to, aby:

  • robić przejścia do marszu
  • kontrolować tętno
  • uważać na zbiegać
  • kontrolować pracę głowy

To wystarczy;) Koniecznie bowiem trzeba ustawić sobie w głowie opcję, że damy radę i będziemy mieć siłę. Podstawą jest odpowiednia motywacja i nastawienie. Jeśli to mamy, jesteśmy już w połowie drogi. A dbając o resztę, na pewno osiągniemy swoje założenia.

  1. Czyste powietrze

Biegając w mieście jesteśmy narażeni na smog, szczególnie w okresie jesienno – zimowym. Nawet i bieganie w lesie w warunkach miejskich i wiejskich nie daje nam takiego powietrza, jakiego chciałyby nasze płuca. To wszystko prowadzi do niebezpiecznych sytuacji dla naszego układu krwionośnego i dla układu oddechowego. Jeśli chodzi o bieganie w górach, tutaj mamy tak czyste powietrze, które dla płuc są prawdziwym zbawieniem.

Warto biegać po lesie i nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Jeśli nie mieszkamy w ich rejonie, możemy zaplanować sobie tam urlop lub weekendowe wyjazdy, jeśli mieszkamy mamy to wszystko pod ręką. Planowanie treningów w górach daje ogrom korzyści dla całości biegania. A jeśli się ścigać? W Polsce, ale i nie tylko organizowanych jest wiele biegów górskich, na których można w pełni sprawdzić swoje możliwości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *