Bieganie w maratonie może odwrócić ryzykowną część procesu starzenia się

Ludzie od dawna zdawali sobie sprawę z korzyści płynących z ćwiczeń. Jednakże nowe badanie wykazało, że jeden szczególny aspekt sprawności – to znaczy trening nastawiony na przygotowanie pod maraton – może być szczególnie korzystny.

Nowe badanie wykazało, że trening przystosowany pod maraton i samo bieganie na dystansie maratonowym może odwrócić starzenie się naczyń krwionośnych. Gdy osoba się starzeje, naczynia krwionośne są bardziej skłonne do sztywnienia.

Ćwiczenia aerobowe mogą zmniejszyć sztywność tętnic, co społeczność medyczna postrzega jako czynnik predykcyjny negatywnych zdrowotnych zdarzeń sercowo-naczyniowych. Jednak lekarzom trudno jest zalecić uniwersalną formę aktywności fizycznej, która zadziała odpowiednio na wszystkich pacjentów z podobnymi dolegliwościami.

Ostatnie odkrycia sugerują jednak, że trening i bieganie w maratonie może być doskonałym wyborem dla osób, które chcą poprawić swoje zdrowie sercowo-naczyniowe. W badaniu wzięło udział 138 osób biegających w maratonie w 2016 na terenie Wielkiej Brytanii. Badanie ukazały się w czasopiśmie American College of Cardiology.

Żaden z uczestników nie ukończył wcześniej żadnego maratonu i żaden z nich nie miał znaczącej historii medycznej ani wcześniejszej choroby serca. Wszystkie biegały także maksymalnie 2 godziny tygodniowo przed rozpoczęciem badania. Nieco ponad połowa uczestników były to kobiety, a średnia wieku grupy wynosiła 37 lat.

Badacze doradzili każdemu z biegaczy, aby przestrzegali planu treningowego dla początkujących maratończyków, który składa się z około trzech biegów tygodniowo przez 17 tygodni poprzedzających wyścig. W miarę upływu tygodni ćwiczenia tygodniowe stały się bardziej intensywne.

Zanim uczestnicy rozpoczęli trening maratoński, zespół badawczy zmierzył ciśnienie krwi i sztywność aorty za pomocą rezonansu magnetycznego naczyń krwionośnych. Naukowcy obliczyli wiek biologiczny aorty każdego z osobna, wykorzystując ich rzeczywisty wiek i pomiary sztywności aorty z trzech poziomów tętnicy.

Następnie wykonali te same pomiary między 1 a 3 tygodniem po maratonie. Analiza średniego czasu treningu biegaczy sugeruje, że uczestnicy biegali między 6 a 13 milami tygodniowo na treningu.

Spośród uczestników mężczyznom zajęło średnio 4,5 godziny, aby ukończyć wyścig, a kobietom 5,4 godziny. Kiedy naukowcy porównali pomiary przed i po wyścigu, odkryli, że zarówno ciśnienie krwi, jak i sztywność aorty zmniejszyły się po raz pierwszy u badanych.

Zmiany sztywności aorty były równoważne 4-letniemu zmniejszeniu wieku naczyniowego. Co ciekawe, starsi biegacze, którzy byli wolniejsi i mieli wyższe wyjściowe ciśnienie krwi, zyskali najwięcej dzięki odpowiedniemu planu treningowemu i samemu maratonowi.

Starszy autor dr Charlotte H. Manisty , która pracuje w Institute of Cardiovascular Science w University College London i Barts Heart Centre w Londynie, Wielka Brytania, komentuje wyniki badań:

„Nasze badanie pokazuje, że możliwe jest odwrócenie konsekwencji starzenia się naczyń krwionośnych za pomocą rzeczywistych ćwiczeń w ciągu zaledwie 6 miesięcy.”

Dr Charlotte H. Manisty

„Korzyści te zaobserwowano u ogólnie zdrowych osób w szerokim przedziale wiekowym”, dodaje, „a ich czas maratonu sugeruje osiągalne możliwości ćwiczeń u początkujących uczestników”.

Osoby o większej sztywności tętniczej i nadciśnieniu mogą jeszcze bardziej skorzystać z tej formy ćwiczeń, chociaż przyszłe badania będą musiały potwierdzić dokładniej tą hipotezę.

Zdrowsze wybory stylu życia, które często towarzyszą treningowi maratońskiemu, taki jak lepsza dieta i senny sen , mogły mieć do odegrania rolę.

Możliwe jest również, że niektórzy uczestnicy zastosowali inny schemat szkolenia niż zalecany plan, co oznacza, że ​​dalsze badania będą wymagały przyjęcia bardziej standardyzowango podejścia.

Niemniej podkreślane jest „znaczenie modyfikacji stylu życia dla spowolnienia ryzyka niekorzystnych zmian wieńcowych związanego ze starzeniem się, zwłaszcza że wydaje się, że nigdy nie jest za późno, o czym świadczą nasi starsi, wolniejsi biegacze”, stwierdza dr Manisty .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *