Bieganie w terenie dla początkujących

Bieganie w terenie znacząco różni się od tego, kiedy biegniemy ulicami miasta. To zupełnie inny teren, inne warunki, inne dostosowanie się do otoczenia. W bieganiu crossowym zakochuje się każdy, kto tylko zacznie biegać w lesie, ale aby mogło to nastąpić, koniecznie należy wcześniej zapoznać się z zasadami – jak biegać, by czerpać z tego satysfakcję i radość, by poprawiać wyniki i by chronić się przed wszelkiego rodzaju kontuzjami. Gotowi? 

***

Dlaczego bieganie w lesie cieszy się tak dużą popularnością? Przede wszystkim ten aspekt wizualny, a więc las dostarcza nam zdecydowanie więcej bodźców dla oka, niż bieganie w mieście. Oddychamy świeżym powietrzem, a nie dymem z kominów domów, który to jest problemem szczególnie jesieni i zimy. Możemy postawić na dużo bardziej wymagający trening, co poprawia naszą kondycję, wytrzymałość i siłę, a w konsekwencji prowadzi do uzyskania lepszych wyników w zawodach. Co więcej, wciąż pędzimy, pracujemy w nadmiarze, żyjemy w ciągłym stresie i w pogoni za pieniądzem, lepszym życiem. Taka godzina treningu w lesie, to prawdziwy reset dla naszego mózgu. Zalet więc takiego biegania można byłoby wymieniać naprawdę wiele. Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że początki są tak samo trudne, jak nasza pierwsza przygoda z bieganiem po ulicy. Trzeba wdrożyć się w to powoli, z odpowiednią wiedzą i podejściem, a wtedy z pewnością uda nam się uzyskać to, na czym tylko nam zależy. 

Bieganie w lesie to mniej kontuzji

Z całą pewnością bieganie po miękkim podłożu jest zdecydowanie lepsze dla naszego organizmu, niż bieganie po asfalcie. Kiedy biegniemy w lesie, wzmacniają się nasze mięśnie, ograniczamy bóle stawów i mięśni, zmniejszamy ryzyko wystąpienia kontuzji. Wybór miękkiego podłoża w porównaniu z tym twardym, to zdecydowanie coś dużo bardziej lepszego, niż gdybyśmy mieli biegać tylko i wyłącznie po ulicach miast. 

Bieganie w lesie to przyjemność dla ciała i ducha

Siłą rzeczy, nie jesteśmy w stanie biegać w lesie tak szybko, jak robimy to na asfalcie. Jest to dużo bardziej wymagający teren, stąd też należy nastawić się na nieco wolniejszy bieg, co nie znaczy, że będzie on łatwiejszy. Wręcz przeciwnie – bieganie w lesie pozwala nam postawić na jeszcze bardziej efektywny trening, w którym ilość endorfin będzie równie wysoka jak ilość potu i wysokiego tętna. 

Co trzeba zrobić, by biegać w lesie?

 

  • inwestujemy w odpowiedni sprzęt

 

Oczywiście w tym przypadku inwestujemy praktycznie w to samo, co w biegach ulicznych. Warto posiadać zegarek lub chociażby program na smartfona, który pokaże nam przebieg naszego treningu. Jeśli chodzi o odzież, nie ma tutaj znaczenia jaką wybierzemy. Ważne, by była adekwatna do pogody, odpowiednio wygodna, termiczna, ale do tego dostosowana do warunków w lesie. Musimy się nastawić, że możemy się bardziej pobrudzić, czy na przykład rozciąć materiał o pojawiające się na naszej drodze krzaki. Zamiast odzieży, zdecydowanie bardziej należy pomyśleć o odpowiednich butach. Te szosowe działają na krótkie dystanse i w lesie nie do końca okazują się być dobrym rozwiązaniem. Warto więc pomyśleć o typowych butach crossowych. Są one zdecydowanie bardziej mocne, mają odpowiednio dostosowaną do warunków w lesie podeszwę, stosowną amortyzację i stabilność, a więc to wszystko, co sprawia, że bieganie w lesie może okazać się prawdziwą przyjemnością. Jeśli chcemy postawić na dłuższe biegi, nie można nie zwrócić uwagi na coś, co odpowiednio nas nawodni. Można wybrać pas na bidony, w które to włożymy wodę, ale można i postawić na bukłak z wodą, który to umieszczony jest w plecaku. Co więcej, warto posiadać także środki odstraszające owady i latarkę. 

 

  • biegamy w grupach

 

Bardzo dobrym pomysłem jest znalezienie wokół siebie osób, które chcą robić to samo co my lub które znają ten świat biegania w terenie i zechcą nas w niego wkręcić. Wiadomo, iż wspólne bieganie jest zdecydowanie bardziej bezpieczne, jeśli chodzi o las, ale jednocześnie i przyjemniejsze. Razem jest raźniej. Czasami w wielu miastach i miasteczkach zakłada się grupy biegowe, które w odpowiednie dni spotykają się o ustalonej godzinie i wspólnie biegają. Może więc warto o tym pomyśleć? A jeśli nie lubimy biegać z kimś, to możemy spróbować samemu, ale mając do tego odpowiednią już wiedzę teoretyczną. 

 

  • biegamy wolniej i robimy krótsze kroki

 

Jak wspomnieliśmy powyżej, bieganie w terenie, a bieganie po asfalcie to dwa różne typy biegania, gdzie w każdym przypadku stawiamy na zupełnie inną technikę. Oprócz tego, że w terenie biegamy o około 20% wolniej, niż w mieście, to dodatkowo warto skupić się na tej właśnie technice. Oprócz biegania wolnego, należy nastawić się nie na długie, ale na krótkie kroki, bo wtedy nie męczymy się tak, a bieg jest zdecydowanie bardziej komfortowy i dużo szybszy. 

 

  • na stromych podbiegach – wchodzimy, na zbiegach – biegniemy

 

Jeśli wybieramy się w góry lub chcemy biegać w lesie, gdzie są bardzo strome podbiegi, z całą pewnością warto postawić na zasadę – na stromych podbiegach wchodzimy, na zbiegach biegniemy z maksymalną prędkością. Czasami podbieganie na pierwszych górkach może całkowicie pozbyć nas energii na dalszy bieg, dlatego też warto pomyśleć o tym, aby odpowiednio taką trasę zaplanować pod kątem tego, kiedy biegniemy, a kiedy podchodzimy. 

 

  • patrzymy cały czas w podłoże

 

Wiadomo, iż w lesie teren nie jest równy, tak jak na asfalcie. Dziury, mokra nawierzchnia, kałuże, kamienie. Należy zachować odpowiednią ostrożność patrząc cały czas w podłoże. Nasz wzrok powinien sięgać na odległość około dwunastu stóp. Skanując podłoże wiemy gdzie postawić stopę, aby nie stała się nam krzywda. 

 

  • uważamy na śliskie korzenie i skały

 

Jeśli biegniemy na przykład w górach lub na stromych terenach, na drodze pojawiają się śliskie korzenie, jak również i skały. Należy zachować przy tym odpowiednią ostrożność, gdyż niefortunne postawienie stopy może skończyć się na przykład skręceniem kostki lub jeszcze bardziej poważnymi powikłaniami. Ostrożność to rzecz najbardziej istotna. 

Podsumowanie 

I na sam koniec to, co tak naprawdę stanowi priorytet- bądźmy ostrożni. O tym należy pamiętać, bowiem bieg ma nam dać przyjemność, ale jednocześnie też i ma być w pełni bezpieczny dla naszego zdrowia. Biegajmy mądrze i z głową, zawsze na 100% ostrożnie, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i z pełnym uśmiechem podczas każdego treningu. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *