Bieganie w upale

Lato to dla wielu biegaczy pogoda zmora. Od rana upały, wieczorami parno i duszno, w dzień pełnia słońca. I kiedy biegać? Jaką porę wybrać? Jak się przygotować? Prawdą jest, że lato to najtrudniejsza pora roku, jeśli chodzi o aktywność fizyczną, ale jednocześnie i najlepszy sposób na przygotowanie się do tego, by jesienią pobić swoje rekordy i zyskać kolejne życiówki. Jedno jest pewne, trzeba zdać sobie sprawę z tego, że bez odpowiedniego podejścia, może nam się wydarzyć krzywda, dlatego też poniżej przedstawiamy najważniejsze wskazówki jak biegać, aby okazało się to być przyjemne, owocne i co najważniejsze – bezpieczne!

***

Zanim jednak omówimy wskazówki, warto mieć na uwadze jeden, zasadniczy fakt – dla każdego bieganie w upale jest inne i w każdym przypadku organizm reaguje inaczej. Jedni biegacze nie odczuwają znacząco upałów, z kolei inni po kilometrze mają wrażenie, że wyplują płuca. Jedni tracą litr płynu w godzinę biegu, inni trzy litry. Z wysoką temperaturą może sobie poradzić każdy, jednak dla każdego taki bieg, jak również i samo przygotowanie będzie wyglądało zupełnie inaczej.

Do najważniejszych wskazówek, o jakich należy pamiętać zalicza się między innymi:

  • odpowiednie nawodnienie

Jest to element najważniejszy. Pić należy zarówno przed biegiem, w trakcie biegania, jak również i po biegu. Tracąc dużą ilość płynów, co jest zrozumiałe w upale, organizm nie dostarczając wody, zaczyna się przegrzewać, a następnie odwadniać, co prowadzi do spadku wytrzymałości, braku siły i ogólnie złego samopoczucia. Należy robić kilka łyków średnio co 20 minut.

  • odpowiednia pora dnia

Jeśli chcemy biegać w upalne dni, warto wybrać wczesny ranek lub późny wieczór. Bieganie w ciągu dnia nie jest bezpieczne i można nabawić się wielu problemów zdrowotnych. Aby więc było przyjemnie i odpowiednio, ranek lub wieczór to najlepszy wybór, na jaki tylko można postawić.

  • Odpowiednie miejsce

Latem to, gdzie biegniemy ma ogromne znaczenie. Powinniśmy unikać otwartych przestrzeni, ale stawiać najlepiej na las, który doskonale chroni nas przed słońcem. Bieganie latem w lesie jest zdecydowanie bardziej przyjemne, niż bieganie po ulicy.

  • Odpowiednie ubranie

Strój ma ogromne znaczenie dla naszego komfortu biegania. Powinniśmy biegać w stroju lekkim, jasnym i wygodnym, tak, aby móc zagwarantować sobie maksymalną wygodę i komfort, a także przyjemność. Powinniśmy pamiętać o lekkiej, oddychającej czapce, spodenkach ale nieco dłuższych, aby nie otrzeć sobie nóg, a do tego staniku sportowym w przypadku kobiet i dobrze dobranej koszulce.

  • Polewanie się wodą

Jest to bardzo istotny element, o jakim należy pamiętać, jeśli chcemy dłużej cieszyć się komfortem biegania. Zamiast więc męczyć się totalnie upałem, powinniśmy zagwarantować sobie możliwość polewania się wodą z butelki lub korzystania ze źródeł wody, jak rzeka, jezioro, staw, strumyk.

  • Stosowanie kremów z filtrami

Nawet, jeśli mamy plan biegania w lesie lub wydaje nam się, że słońce w większości jest za chmurami, to nie lekceważmy tej pogody i zastosujmy kremy z filtrami, bo może nas to uchronić przed bardzo nieprzyjemnymi w skutkach konsekwencjami.

  • Pieniądze

Jeśli mamy możliwość zabrania ze sobą choć kilku złotych, warto, naprawdę warto! Czasami może się bowiem okazać, że woda została wypita za szybko, albo spadek cukru nie pozwala nam biec dalej. Często zwykła, mała puszka coli może zdziałać cuda.

  • kluby fitness

Jeśli pogoda na to nie pozwala, bo skwar naprawdę uniemożliwia stanie na zewnątrz, a gdzie tutaj aktywność, bieganie latem na siłowni lub w klubie fitness też nie będzie najgorszym rozwiązaniem. Lepiej pobiegać na bieżni, niż nie wykonać treningu wcale.

  • Odpowiedni dobór treningów

I na koniec – nie róbmy czegoś na siłę, do utraty tchu i sił. Nawet, jeśli mamy odpowiednio rozpisany trening, lato może pokrzyżować nam nieźle plany. Weźmy pod uwagę temperaturę i dostosujmy ją do tego, co możemy w takich warunkach zrobić.

I na koniec warto mierzyć siły na możliwości. Jeśli jesteśmy wytrenowanymi biegaczami, z pewnością bez problemu poradzimy sobie z każdym upałem. Jeśli jednak jesteśmy początkujący, musimy poznać swój organizm i na własnym przykładzie zobaczyć, jak ten będzie reagował na daną temperaturę i jak na każdym kilometrze będzie sobie radził. Duże znaczenie ma także waga biegacza. Jeśli ten ma nadmiar tłuszczu lub jeśli ten ma zbyt dużą ilość mięśni, zdecydowanie szybciej będzie się przegrzewał. Nie oznacza to jednak, że osoby przy kości lub z większą ilością mięśni, niż przeciętnie, nie mogą biegać. Mogą, jak najbardziej, ale rozsądnie i z głową.

Podsumowując…

Jeśli biegamy latem, najważniejsze jest to, żeby się nawadniać, unikać słońca i chłodzić się wodą. Jeśli o to się zatroszczymy, reszta przyjdzie sama i nie będzie miała już tak dużego znaczenia. Nie lekceważmy pogody, bo ta potrafi płatać figle. Rozsądne podejście to priorytet, jaki każdy biegacz powinien mieć na uwadze, bo przecież to o nasze zdrowie właśnie chodzi i ono powinno być dla nas najważniejsze Biegajmy oczywiście, ale zawsze rozsądek niech stanowi górę nad wszystkim.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *