Bieganie wieczorem – wady i zalety

Bieganie to taki rodzaj aktywności fizycznej, na jaki stawia bardzo duża część osób. Jedni biegają, bo sprawia im to przyjemność, inni biegają, bo chcą schudnąć, jeszcze inni trenują, bo chcą osiągnąć dobre wyniki, pokonać swoje granice. Bez względu jaki jest cel, bieganie jest doskonałą formą aktywności dosłownie dla każdego. Jedni biegają długie dystanse, inni krótkie, jedni patrzą na tempo, inni zupełnie nim się nie przejmują, jedno biegają rano, inni wieczorem. I w tym właśnie artykule chcielibyśmy skupić się w pełni na osobach, które biegają wieczorem, zwracając uwagę na zalety, jak również i na wady treningów w drugiej części dnia. Dla kogo takie bieganie? Co daje? Z czym szkodzi?

***

Zalety biegania wieczorem

Udowodniono naukowo, że bieganie wieczorową porą znacząco wpływa na redukcję stresu, bowiem obniża ono poziom kortyzolu. Likwiduje napięcia, relaksuje, odpręża, a także dotlenia i normuje ciśnienie krwi. Bieganie wieczorem jest zdecydowanie lepszą opcją dla osób, które pragną pobiegać na spokojnie, bez większego spinania się na wynik, po to, by dostarczyć ciału mocy endorfin i doskonałego samopoczucia. Co szczególnie istotne, bieganie wieczorem jest doskonałe dla osób, które mają problemy z zasypianiem. Dotleniony organizm zdecydowanie łatwiej i szybciej zasypia, jak również i zapada w głęboki oraz zdrowy sen. Ze względu na niższy poziom kortyzolu, można uzyskać stan wyciszenia i błogości, co sprawia, że kładąc głowę na poduszkę, niemal od razu uda nam się zasnąć, bez niepotrzebnego kręcenia się i przekładania z boku na bok. Zaletą jest na pewno również i to, że mamy wówczas więcej czasu na trening. Wrócimy z pracy, zjemy, odpoczniemy, zrobimy swoje zadania w domu. Kiedy wieczorem już wszystko będzie zrealizowane, możemy wyjść, zupełnie nie przejmując się czasem, tak jak w przypadku biegania porannego. Jak więc widać, biegając wieczorem możemy dostarczyć sobie wielu pozytywnych aspektów, które będą widoczne chociażby w codziennym funkcjonowaniu. 

Wady biegania wieczorem

A jakie są wady biegania wieczorem? Często utrudnia ono wyciszenie. Jesteśmy po treningu tak naładowani pozytywną energią, jesteśmy tak nabuzowani endorfinami, że ciężko jest nam się w odpowiedniej godzinie wyciszyć i nawet, jeśli przed treningiem byliśmy totalnie zmęczeni, to nagle po treningu, choć wykończeni, mamy w sobie podwójne pokłady mocy, co wieczorem nie zawsze okazuje się być dobrym rozwiązaniem. Wadą u większości jest również to, że wieczorem efektywność treningu jest mniejsza, niż w przypadku zrobienia go w pierwszej połowie dnia. Wieczorem organizm jest już zmęczony po całym dniu, ma mniej energii, czuje się osłabiony. To sprawia, że nie zawsze jesteśmy w stanie wykonać taki trening, jakiego byśmy chcieli. 

Podsumowanie

Jak więc widać, jeśli lubimy treningi wieczorową porą, możemy dzięki temu zyskać zarówno szereg zalet, jak również i szereg wad. Ale spokojnie, bieganie rano to też nie tylko zalety, ale i wady. Grunt to dobrze się przygotować do treningu, wyeliminować odpowiednie czynniki niesprzyjające bieganiu wieczorem i mieć w sobie dużo motywacji, by po całym dniu wyjść na zewnątrz i po prostu zrobić dobry trening

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *