Bieżnia a bieganie na zewnątrz

Wielu biegaczy bardzo często zadaje sobie pytanie – czy lepszy i bardziej efektywny jest bieg na bieżni, czy może bieganie w terenie? Czy trening w pomieszczeniu można uznać za odbyty trening na zewnątrz? Na ten temat wciąż rozwodzi się wielu i tak samo bardzo duża część biegaczy nie ma pojęcia, jak porównać ze sobą te treningi i które mogą okazać się lepsze lub porównywalne. W tym artykule będziemy chcieli rozwiać wszelkie wątpliwości biegaczy, starając się dogłębnie zająć tematem biegania na te dwa sposoby. Gotowi? Zapraszamy.

***

Jeszcze do niedawna uważano, że bieganie na bieżni różni się zasadniczo od biegania w terenie pod wieloma kątami. Naukowcy i biegacze trenujący od lat obalili jednak tą tezę i powiedzieli, że bieganie na bieżni może dać taki sam efekt, ale jeśli jest przeprowadzone w odpowiedni sposób. Co więcej, bieżnia daje nam czasami dużo więcej możliwości odbycia odpowiedniego treningu, dlatego też jeśli warunki pogodowe są niesprzyjające, a my musimy odbyć bieg na bieżni, to spokojnie – przyniesie on nam takie same efekty. 

Korzyści i skutki biegania na bieżni, a biegania w terenie

Weźmy pod uwagę bieżnię i rozłóżmy bieganie na niej na czynniki pierwsze. Bieżnia daje nam możliwość trenowania o każdej porze dnia i nocy. Jeśli na przykład na zewnątrz jest niewłaściwa pogoda do biegania, na bieżni nie mamy z tym problemu. Możemy odbyć trening zarówno, gdy pada deszcz, jest śnieg, jak również i totalny upał. W kwestii pogody, nie ma tutaj żadnych ograniczeń. Bieżnia liczy nam to, co najważniejsze, a więc dystans, prędkość, odbyte kroki, spalone kalorie, nachylenie terenu. Nie musimy zakładać zegarka, by te wszystkie informacje mieć widoczne na panelu bieżni. Poprzez liczne ustawienia, możemy sobie w pełni zaplanować dany trening tak, jak tego chcemy i wiemy, jak mamy biec bez potrzeby ciągłego patrzenia na zegarek. Kiedy biegniemy na bieżni, nie męczy nas wiatr, bo nie ma jego oporu, więc nie męczymy się tak samo, jak w terenie, bo mamy w pełni odpowiednie warunki do uprawiania tej aktywności. Aby jednak nie było zbyt łatwo, wystarczy ustawić poziom nachylenia na pierwszy poziom, by mieć takie same warunki, jak w terenie. Jeśli zaś chodzi o teren, tam nie ma czasu na nudę, bo stale zmienia się krajobraz. Możemy samodzielnie kontrolować tempo, ucząc się tego, jak należy stawiać kroki, by z konkretną prędkością biegać. Możemy stawiać na różnorodne formy treningu, począwszy od biegania w lesie, po bieżni, w mieście,w  górach, tak naprawdę wszędzie. 

A jakie są te negatywne elementy biegania na bieżni? Przede wszystkim nuda i monotonia. Kiedy biegniemy w terenie, wciąż zmienia się nam krajobraz, a więc kilometry nam upływają, a my nie mamy czasu na nudę, bo wciąż widzimy coś innego. Jeśli chodzi zaś o bieganie na bieżni, wówczas mamy przesuwającą się dookoła taśmę i jeden punkt przed sobą. Takie bieganie, szczególnie przy dłuższych dystansach jest zdecydowanie mniej atrakcyjne. Jeśli mamy taką możliwość, możemy ustawić sobie bieżnię przed telewizorem i w ten sposób oglądać na przykład ulubiony film. Niestety, nie zawsze mamy taką możliwość, szczególnie gdy w grę wchodzą kluby fitness i siłownie. Bieżnia to także brak umiejętności kontrolowania tempa. O ile jest to dobre rozwiązanie podczas treningu, to jeśli trenujemy tak zbyt często, organizm rozleniwia się i kiedy ruszamy w teren, nagle zdajemy sobie sprawę, że mamy ogromny problem z utrzymaniem takiego tempa, jakie byśmy chcieli. Stąd też stale patrzymy na zegarek. Jeśli zaś chodzi o bieganie w terenie, a ten negatywny aspekt, to z pewnością głównym z nich jest totalne uzależnienie od pogody. Choć mówi się, że nie ma złej pogody do biegania, to jednak często warunki są na tyle trudne i niebezpieczne, że trening wcale nie da nam tego, czego byśmy od niego oczekiwali. 

Podsumowanie

Bieganie to przyjemność dla ciała i umysłu. Na tym powinniśmy się skupić w pierwszej kolejności. Kiedy jednak trenujemy pod zawody i zależy nam na ciągłym pokonywaniu swoich możliwości, trzeba trenować zgodnie z określonym planem treningowym. Pogoda może znacząco pokrzyżować nam plany, dlatego też w takich wypadkach bieżnia to bardzo dobry wybór. Podsumowując ten artykuł, warto wyciągnąć z niego jeden wniosek – warto biegać na bieżni, gdy nie mamy możliwości biegania w terenie, ale nie powinniśmy robić tego zbyt często, bowiem nic nie jest w stanie zagwarantować nam takich doznań i możliwości, jak naturalny ruch po różnego rodzaju podłożu, a nie po przesuwającej się rolce. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *