Co lepsze, bieganie czy rower?

Wiele osób zastanawia się nad tym, jaki rodzaj aktywności sportowej byłby dla nich lepszy rower czy bieganie? Zastanawiamy się nad tym, jakie rozwiązanie sprawdzi się bardziej, które pozwoli nam szybciej schudnąć, które wyrobi w nas kondycję, wpłynie na nasze lepsze samopoczucie. Wiele te dyscypliny łączy i wiele z pewnością dzieli. Nie ma, co do tego żadnych wątpliwości. W tym artykule postaramy się dogłębniej przyjrzeć zarówno bieganiu, jak również i jeździe na rowerze, tak, aby zastanowić się, czy któraś z tych aktywności jest lepsza, gorsza, czy obydwie okażą się być warte wyboru i być może uda się je ze sobą jakoś połączyć.

***

Jedna, jak również i druga dyscyplina sportowa uprawiana jest na świeżym powietrzu, jedna i druga wymusza na nas kręcenie kilometrów, obydwie są treningami cardio. W bieganiu do pracy angażowane są po połowie -górna, jak również i dolna część ciała, wykonując bardzo intensywną pracę. W jeździe na rowerze, bardziej pracują nogi. Jeśli chodzi o bieganie, ten sport zdecydowanie bardziej obciąża stawy, a samo pedałowanie nie wpływa na nie absolutnie negatywnie.

Kiedy spalamy więcej kalorii?

Jedną z zasadniczych rzeczy dla większości osób jest spalanie kalorii. To stanowi dla nas element nadrzędny i na tym właśnie w sposób szczególny się skupiamy. Patrząc na bieganie vs rower, zastanawiamy się nad tym, co jest lepsze i co szybciej da nam możliwość zrzucenia zbędnych kilogramów. Według przeprowadzonych badań, bieganie okazuje się być bardziej przychylne odchudzaniu. W czasie treningu biegania spalamy więcej kalorii i pozbywamy się więcej tłuszczyku. Dlaczego? Bo tutaj wszystko wykonujemy samodzielnie, bez żadnej pomocy i nawet, jeśli biegniemy z górki, to i tak musimy wykonywać określoną pracę, a w przypadku jazdy na rowerze mamy możliwość odpoczynku przy zjeździe, a dodatkowo siedzimy. Tutaj musimy mieć silne i mocne nogi, by wprowadzić rower w ruch. Jeśli z kolei spojrzymy na masę mięśniową, w tym przypadku rower jest zwycięzcą. Łącząc bowiem bieganie i trening ze sztangą zachowamy mniej mięśni, niż w przypadku jazdy na rowerze. Wszystko więc zależy od tego, na czym nam zależy, jakie rodzaje treningów wykonujemy, jaki jest cel naszej aktywności. Nie można jednocześnie odpowiedzieć na pytanie, czy lepiej biegać, czy jeździć na rowerze, bo wszystko ma wpływ na zupełnie inne rzeczy, dlatego też warto tak ustalić swoje plany treningowe, by wilk był syty i owca cała.

Pozytywne aspekty biegania i jazdy na rowerze

Jeśli chcemy zastanowić się nad pozytywnymi stronami biegania i jazdy na rowerze, to bez wątpienia wymienić można ich kilka. Bieganie bez wątpienia pozwala nam wyrobić odpowiednią figurę, jak również i formę. Pozbędziemy się zbędnych kilogramów i nadmiaru tkanki tłuszczowej, a nasze ciało będzie prezentowało się zdecydowanie bardziej atrakcyjnie, bez względu na to, czy jesteśmy kobietami, czy też mężczyznami. Bieganie działa także pozytywnie na naszą kondycję umysłową. Rozwija połączenia między różnymi częściami mózgu, wpływając niezwykle pozytywnie na planowanie, na wykonywanie wielu zadań jednocześnie, na podejmowanie decyzji. Biegając, dotleniamy organizm, pozwalamy wydzielać organizmowi moc endorfin, wpływamy na nasze dobre samopoczucie, energię i chęci do działania każdego dnia. Jeśli zaś chodzi o jazdę na rowerze, tutaj także wpływamy pozytywnie na nasze samopoczucie, na dobrą kondycję, na wydolność. Wzmacniamy mięśnie nóg, zrzucamy zbędne kilogramy i nagromadzoną tkankę tłuszczową. Rower to także doskonały środek transportu, który pozwala nam zarówno oszczędzić pieniądze na dojazdy, jak również i czas, omijając największe korki.

 Negatywne aspekty biegania i jazdy na rowerze

Każda aktywność fizyczna jest dobra, ale każda niesie za sobą pewne minusy. Jeśli chodzi o bieganie i rower, w przypadku samego biegania negatywnym aspektem jest ból piszczeli i uszkodzone kolana. Chcąc regularnie biegać warto zarówno zainwestować w najlepsze buty, jak również i odwiedzić fizjoterapeutę, który zaleci nam stosowne ćwiczenia, sprawdzi naszą postawę i pomoże dodatkowo wybrać konkretny typ obuwia do naszych stóp. W przypadku jazdy na rowerze, niewłaściwie dobrany rower, jak również i pozycja może doprowadzić do bólu szyi i pleców, a dodatkowo do dyskomfortu w okolicy krocza.

Co jeść trenując bieganie, czy też jazdę na rowerze?

Jeśli jesteśmy aktywni, z pewnością powinniśmy aktywność tą połączyć ze zdrowym odżywianiem, a więc odpowiednią, zbilansowaną dietą, dopasowaną kalorycznie do naszych potrzeb. Nie każdy potrzebuje takiej samej ilości kalorii i kwestia diety jest rzeczą naturalną dla każdej osoby. Jeśli chodzi o bieganie, dobrze jest dodać do diety lyprinol – preparat zawierający kompleks lipidów z małży, które działają doskonale na regenerację mięśni i na zmniejszenie bolesności tych mięśni. W przypadku jazdy na rowerze, doskonale sprawdzi się shot z buraków, który warto pić przed samą jazdą na rowerze, poprawiając wydolność i ogólną kondycję.

Co wygrywa?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Z pewnością bieganie bardziej obciąża stawy i prowadzi zdecydowanie częściej do różnego rodzaju kontuzji. Jeśli z kolei w grę wchodzi jazda na rowerze, ta sprawdza się fenomenalnie jako środek transportu, rehabilitacja i aktywność bez kontuzji, chyba, że w wyniku wypadku na który nie mamy absolutnie żadnego wpływu.

Chcąc więc odpowiedzieć sobie na pytanie najlepiej, jak tylko się da, na pewno warto połączyć rower i bieganie w pełen plan treningowy. Biegać warto tak, aby nie obciążać zbyt mocno stawów, mieć odpowiednio rozpisany plan treningowy, a do tego łączyć to z aktywnym spędzaniem czasu na rowerze, nabijając coraz to więcej kilometrów. Rower jest bardziej bezpieczny, daje dużo radości, mocy endorfin, możliwości spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu i ciągłego odkrywania nowych zakątków, ale jeśli bieganie jest naszą pasją, nie rezygnujmy z niej, ale dostosowujemy intensywność treningów do naszych możliwości. Sport to zdrowie – jeśli odpowiednio do tego podejdziemy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *