Co może nam pomóc w bieganiu?

Każdy początkujący biegacz zupełnie nie ma pojęcia, jak podejść do tematu biegania, aby móc osiągnąć wymarzone efekty i polubić bieganie w pełni. Zazwyczaj popełniamy wiele rażących błędów i te w konsekwencji wpływają na to, że rezygnujemy z biegania szybciej, niż mogłoby nam się wydawać. Co więc może okazać się pomocne w bieganiu? Co sprawi, że podejście do biegania będzie takie, jakim być powinno?

**

Realistyczne podejście do tematu biegania

Wiele osób ma ogromne ambicje i chce od razu biegać 5, 10, 20 kilometrów. Pamiętajmy, że nie od razu Rzym zbudowano, dlatego też, aby coś osiągnąć należy ciężko pracować. Tylko regularność w treningach może nam dać to, czego chcemy. Bądźmy realistami w tym temacie. Na początku może konieczny jest szybki marsz lub przeplatanie marszów z biegami, tak, aby wkręcić organizm w nową aktywność. Nie zakładajmy, że od razu przebiegniemy ciągiem 5 kilometrów, bo jeśli nasza kondycja jest słaba, nie uda nam się tego dokonać, a to może sprawić, że się poddamy. Początki nigdy nie są łatwe i warto o tym pamiętać.

Zakup odpowiednich butów

Buty w trakcie biegania odgrywają niezwykle ważną rolę, dlatego też na ich zakupie powinniśmy skupić się w sposób szczególny. Tak ważne jest więc to, abyśmy dobrali je odpowiednio do naszych stóp. Warto wybrać się do sklepu z obuwiem do biegania i tam z pomocą specjalisty, dobrać do siebie stosowny rozmiar i model. Inne buty sprawdzą się podczas biegania w lesie, inne okażą się być dobrym pomysłem na asfalcie. Każdy element jest istotny, tak, aby biegając odczuwać pełnię komfortu i przyjemności, a nie niewygody i bólu. 

Zakup stosownej bielizny

Oprócz butów, bardzo ważnym elementem jest odpowiednia bielizna. Tak ważne jest więc to, abyśmy postawili na bieliznę wykonaną z bardzo dobrej jakości materiału, taką, która zagwarantuje nam pełną przepuszczalność powietrza, która będzie odprowadzać pot, która nie będzie uciskać i obcierać. Ważny jest więc dobór stosownych majtek, skarpetek, a w przypadku kobiet także i stanika sportowego. 

Bieganie z planem treningowym w aplikacji

Bardzo często dobrym rozwiązaniem okazuje się być bieganie z konkretnym planem treningowym, dzięki któremu jest on dostosowany do doświadczenia biegacza i jego możliwości. Można wybrać plan treningowy od trenera lub postawić na specjalną aplikację, która to jest w taki sposób stworzona, by można było postawić na efektywne, dobre treningi. 

Dużo maszerowania

Oprócz samego biegania w konkretne dni treningowe, warto na pewno postawić i na większą ilość chodzenia. Zamiast autem do pracy, może zróbmy spacer, jeśli nie mamy do pokonania zbyt wielu kilometrów? Zamiast popołudnia przed telewizorem, postawmy na spacer z rodziną lub z przyjaciółmi? Im więcej aktywności w naszym życiu, tym lepiej, bowiem lepsza jest wtedy nasza kondycja. 

Śledzenie postępów i analizowanie treningów

Jeśli biegamy, koniecznie analizujmy nasze treningi. Sprawdzajmy, jakim tempem biegaliśmy, czy było ono równe, czy pojawiały się kryzysy, czy dany dystans był odpowiedni. Jeśli będziemy porównywać nasze treningi, zobaczymy, czy robimy postępy. Jeśli tak, idziemy w dobrym kierunku, jeśli nie, koniecznie należy coś w tym naszym bieganiu po prostu zmienić.

Dobre jedzenie

Jeśli już biegamy, warto i wprowadzić zdrowe jedzenie, które zarówno zagwarantuje nam doskonały wygląd, moc energii, ale również komfort biegania i coraz to lepsze wyniki. W przypadku tej aktywności najważniejszą rolę pełnią węglowodany złożone, bowiem to właśnie one dają nam energię do biegania. Dobrze ustawiona dieta to element priorytetowy. I to, co ważne – przy bieganiu należy pamiętać o tym, co wkładamy do ust przed treningiem. Jedne produkty służą, inne działają na żołądek strasznie. Jeśli nie chcemy skończyć treningu wcześniej, niż zaplanowaliśmy, to warto na zasadzie prób i błędów postawić na to, co będzie nam służyło najbardziej.

Nawodnienie organizmu

Bardzo ważne jest to, abyśmy przed treningiem odpowiednio się nawodnili. Jeśli następnego dnia mamy zawody na długim dystansie, już dzień wcześniej musimy pamiętać o tym, by wypić odpowiednią ilość płynów. A w dniu zawodów? Stawiamy na nawodnienie przed biegiem, ale nie w takiej ilości, by odczuwać dyskomfort. Nawadniamy się w trakcie biegów, szczególnie gdy na zewnątrz jest upał, a do tego uzupełniamy płyny tuż po zakończeniu całego biegu. 

Rozgrzewka przed treningiem i rozciąganie po treningu

Bardzo ważne jest to, abyśmy odpowiednio rozgrzali się przed treningiem, bo chroni to przed wystąpieniem różnego rodzaju kontuzji, ale i pozwala nam tyle rozkręcić organizm, by sam bieg był jeszcze bardziej efektywny. A jeśli w grę wchodzi rozciąganie, to koniecznym jest takie właśnie zakończenie naszego treningu biegowego, o którym niestety zapomina bardzo wielu biegaczy, nawet tych bardzo doświadczonych.

Odpoczynek jako regeneracja

Kolejną bardzo ważną kwestią jest regeneracja. Każdy organizm tego potrzebuje i o tym należy pamiętać. Nie powinno się biegać codziennie, bo nawet jeśli na początku wydaje nam się, że mamy siłę, w bardzo szybkim czasie jesteśmy w stanie się wypalić i skończymy prędzej, niż zaczęliśmy. Odpoczynek jest to jeden z elementów dobrego trenowania, który każdy sportowiec powinien praktykować. 

Wprowadzenie treningu siłowego

A oprócz samego biegania, z całą pewnością warto wprowadzić również i treningi siłowe, bowiem jest to jeden ze sposobów na to, by móc osiągać upragnione efekty. Samo bieganie nie jest w stanie dać nam tego, na czym nam zależy, bowiem ważne jest to, aby wzmacniać mięśnie głębokie, aby ćwiczyć nogi i pośladki, aby pracować nad ogólnym rozwojem ciała. Jeśli o to zadbamy, bardzo szybko przekonamy się, że wyniki w bieganiu będą coraz lepsze.

Zapisywanie się na biegi

Nie od razu, ale jeśli już jakiś czas biegamy, na pewno bardzo dobrym pomysłem będą biegi zorganizowane w formie zawodów. To wtedy można poczuć tą cudowną atmosferę, można rewelacyjnie się bawić, poznać wspaniałych ludzi, można w końcu sprawdzić siebie i pokazać to, na co pracowaliśmy podczas każdego naszego treningu. 

Nagradzanie się za osiągnięte cele

A jeśli już postawimy sobie cel, bez wątpienia kiedy go osiągniemy, koniecznie powinniśmy się za to nagradzać. W taki bowiem sposób wiemy, że ciężko pracujemy i będzie za no nagroda, a to da nam podwójna siłę, by dawać z siebie jeszcze więcej.

Rzeczą najważniejszą jest to, aby biegać konsekwentnie, regularnie i z odpowiednim podejściem właśnie dla nas. Warto na pewno indywidualnie ustawić sobie treningi, z nikim się nie porównywać, nie ścigać i nie próbować robić czegoś ponad to, co możemy. Na początku biegamy powoli, przeplatamy biegi z marszami, robimy dni wolne od treningów. Stawiamy sobie konkretny cel i do niego zmierzamy niczego nie przyspieszając i nie robiąc na siłę. Jeśli nasze podejście będzie odpowiednie, to na pewno bardzo szybko bieganie stanie się dla nas prawdziwą przyjemnością, relaksem, pełnią zdrowia, dobrego samopoczucia i ciągłego pokonywania swoich barier. To, co kiedyś było niemożliwe, zaraz może być realne…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *