Co oznacza ból w tylnej części kolana? Ścięgna podkolanowe

Każdy biegacz musi liczyć się z tym, że kontuzje to rzecz naturalna, która pojawia się u jednych częściej, u innych rzadziej, ale zazwyczaj się pojawia. Związana może być ona z brakiem rozgrzewki, ze źle ułożonym do nas samych planem treningowym, z brakiem rozciągania się po treningu. Uraz może być delikatny, ale może być i bardzo poważny, wykluczając nas z biegania na długi czas. Jedno jest pewne – pod żadnym względem nie można go bagatelizować, bowiem czym prędzej zadziałamy, tym szybciej uda się dany problem rozwiązać, a same konsekwencje będą jak najmniejsze. W tym artykule chcielibyśmy skupić się na jednej przypadłości, która spotyka wielu biegaczy. O czym mowa? O urazie ścięgien podkolanowych. Czym to jest? Jakie są tego objawy? Jak to leczyć?

***

Ścięgna podkolanowe odgrywają niezwykle ważną rolę podczas poruszania się. Jeśli dojdzie do ich urazów, mogą one powodować bardzo nieprzyjemny ból. W zależności od stopnia urazu, siła bólu może być różna, tak jak różny może też być okres powrotu do pełnej sprawności. Jeśli dochodzi do kontuzji w tym obrębie, może to powodować albo rozerwanie włókien mięśni, albo też przeciążenie. W pierwszym przypadku pojawia się ostry, piekący ból, w drugim z kolei delikatny dyskomfort, który powoduje ucisk podczas wykonywania treningu. 

Jaka jest przyczyna urazów wokół ścięgien podkolanowych?

W większości przypadków tego typu urazy związane są z nadmiernym i zbyt mocnym treningiem przy skróconych i za słabych mięśniach  w obrębie właśnie ścięgien podkolanowych. Zazwyczaj wielu z nas rozpoczynając trening, zupełnie nie zwraca uwagi na to, by wykonać odpowiednią rozgrzewkę, wraz ze stosownym rozgrzewaniem. Organizm, by mógł wykonać trening, musi być przygotowany do ciężkiej pracy i bez względu na to, czy będziemy biegać 5, 10 czy też 15 km, czy nastawiamy się na interwały, podbiegi, czy swobodne bieganie – w każdym przypadku kilka minut rozgrzewki przed powinno stanowić element nadrzędny, jeśli nie chcemy wciąż walczyć z nowymi kontuzjami. W przypadku ścięgien podkolanowych, brak rozgrzania, a do tego intensywny trening to idealna droga do kontuzji i wyłączenia z biegania na krótszy lub dłuższy czas, w zależności od problemu. 

Jak leczyć ból w okolicy ścięgna podkolanowego?

Odpoczynkiem. Nie ma innego sposobu na to, jak chwila przerwy od treningów. Jeśli pojawia się delikatny dyskomfort, czasami wystarczą 3 – 5 dni przerwy od biegania, a następnie powolne truchtanie, by nie obciążać nogi, ale jednocześnie nie pozwolić jej zbyt długo się ,,rozleniwić”. Jeśli z kolei w grę wchodzi ostry, mocny ból, wówczas konieczna jest dłuższa przerwa. Oczywiście u każdego może ona wyglądać nieco inaczej, gdyż wszystko uzależnione jest od tego, jak dużego urazu się nabawiliśmy. Konieczny jest odpoczynek aż do momentu, w którym noga będzie już na tyle sprawna, że truchtanie nie będzie stanowiło bólu. Po takiej przerwie absolutnie należy zapomnieć o intensywnych treningach, przynajmniej na samym początku. Warto również zainteresować się suplementami na regenerację, jak np. kurkumina, działająca przeciwzapalnie

Podsumowanie

Żadnych urazów pod żadnym względem nie powinniśmy lekceważyć, gdyż każdy może doprowadzić nas do bardzo poważnych w skutkach konsekwencji. Stawiajmy na regenerację i odpoczynek, a na pewno szybko wrócimy do pełnej sprawności. A kiedy zaczniemy biegać na nowo, konieczne są trzy nadrzędne elementy – rozgrzewka, odpowiedni plan treningowy dostosowany do naszych możliwości i rozciąganie po treningu. Tak niewiele, a tak dużo znaczy. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *