Czy bieganie jest zdrowe, czy też nie?

Każda aktywność fizyczna wpływa znacząco na poprawę naszego codziennego funkcjonowania. Dzięki temu, że się ruszamy, pozytywnie działamy na całe nasze ciało. Podstawą jest jednak podejść do aktywności, w tym właśnie do biegania mądrze, aby nie nabawić się niepotrzebnych kontuzji, zbyt szybko się nie poddać, ale pokochać taki rodzaj aktywności i stawiać na niego najczęściej, jak tylko się da. Dlaczego bieganie jest zdrowe? Bo daje ogrom korzyści, w które warto inwestować, by w pełni cieszyć się długim i szczęśliwym życiem.

***

Oczywiście znajdzie się wielu przeciwników biegania, którzy uważają, że niszczy ono stawy, może doprowadzić do chorób serca, a w najgorszych przypadkach nawet do śmierci, jak to zdarza się, że ma miejsce na niektórych imprezach biegowych. I tutaj można było byłoby zadać sobie pytanie, co daje organizmowi bieganie, jeśli poprzez nie umrzeć potrafi człowiek, pojawiają się zawały serca, występują liczne kontuzje, które później trzeba leczyć miesiącami u rehabilitantów.

Prawda jest jednak taka, że w każdym przypadku jesteśmy narażeni na niebezpieczeństwo. Możemy iść po schodach, przewrócić się i złamać nogę. Możemy doznać szoku związanego z bardzo stresującą sytuacją i mieć problem z sercem. Możemy ulec wypadkowi i nabawić się problemów zdrowotnych. Bieganie jest formą aktywnego spędzania wolnego czasu i mimo, że zdarzają się różnego rodzaju sytuacje, jest ono w pełni zdrowe i odpowiednie, a do tego bezpieczne, jeśli jest robione z głową i rozsądnie. Jeśli maratończyk decyduje się przebiec dystans 42 km, nie mając wykonanych odpowiednich badań i nie będąc stosownie przygotowanym przez treningi do takiego biegu, to o czym tutaj mówimy – o problemie jakim jest bieganie, czy problemie jakim jest brak rozsądku?

Wielu biegaczy i to wytrwale biegających od 10, 20, czy 30 lat wypowiada się na temat doskonałej firmy i idealnego zdrowia. Żadnych kontuzji, żadnych problemów z sercem i innymi dolegliwościami. Biegając mądrze, można w pełni cieszyć się życiem każdego dnia.

Jeśli zaczynamy biegać, bardzo szybko zdajemy sobie sprawę, że nie potrafimy już z tego zrezygnować. Dlaczego bieganie uzależnia? Bo podczas biegu uwalnia się szereg endorfin odpowiadających za nasz stan, a więc zadowolenie, szczęście i radość. Bardzo często zdarza się tak, że podczas biegu, czy to treningowego czy w czasie zawodów jesteśmy tak zmęczeni, że mamy serdecznie dość. Mówimy, że to już ostatni raz, ale w momencie, kiedy wbiegamy na metę i kończymy bieg, jesteśmy tak usatysfakcjonowani, tak szczęśliwi i tak zadowoleni, że nie sposób nawet opisać tego słowami. Tak działa bieganie i tak wpływa na człowieka to właśnie uzależnienie, które jest najbardziej zdrowym uzależnieniem, na jakie tylko moglibyśmy postawić.

Dlaczego bieganie jest zdrowe?

Bo wpływa na to, że lepiej się czujemy, jesteśmy mądrzejsi, a do tego bardziej sprawni w łóżku. Nie wystarczy argumentów? Osoby biegające cieszą się zdecydowanie wyższą jakością życia. Trenując, doskonale wyglądają, są sprawni, a ich wiek biologiczny jest zdecydowanie niższy, niż sugerują to numerki w peselu. Osoby nie ćwiczące bardzo często cierpią na nadwagę, mają złą kondycję, a ich serce nie pracuje tak, jak powinno. To wszystko sprawia, że średnia wieku umierania wciąż się obniża, bo aktywność mimo wszystko nadal dotyczy tylko nielicznej grupy osób. Ci co biegają i co uprawiają inne sporty mają lepszą wydolność tlenową, lepiej pracujący układ krążenia, wyższą sprawność intelektualną, dzięki dotlenieniu mózgu i odpowiednim procesom w nim zachodzącym, a do tego również i sprawność seksualną, która zdecydowanie działa tutaj na plus.

Słuchajmy swojego ciała

Oczywiście nie każdy może biegać i nie dla każdego taki sport jest. Wiele osób cierpi na wady serca, wiele ma problemy z układem krążenia. To wszystko wpływa negatywnie na poprawne funkcjonowanie organizmu, a więc jeśli sami nie czujemy się dobrze, pojawiają się u nas objawy, które mogą sugerować, że dzieje się coś złego, w żadnym wypadku tego nie bagatelizujmy. Wybierzmy się do lekarza, zróbmy wszelkie niezbędne badania i jeśli wszystkie znajduje się w granicach normy, rozpocznijmy zabawę z bieganiem, ale w wersji krok po kroku. Biegając beztlenowo kilka kilometrów, a nie mając zupełnie doświadczenia z bieganiem, od razu skazujemy się na porażkę, niemoc i negatywny wpływ na działanie biegania na organizm człowieka. Słuchając siebie i robiąc treningi odpowiednie do naszych możliwości, bieganie może stać się naszą pasją, naszym hobby i jednym ze sposobów na bycie szczęśliwym, zdrowym i pełnym energii człowiekiem.