Dieta a zdrowie

Doniosłą rzeczą jest profilaktyka, która może skutecznie zapobiec chorobom, przedwczesnemu starzeniu się i utrzymać w sprawności umysł i psychikę człowieka aż do późnej starości. Dlatego też głównym celem sztuki kulinarnej powinna być troska o ludzkie zdrowie. Niestety, przeważa opinia, że najlepsze i najzdrowsze jedzenie jest słodkie, bo cukier przecież krzepi; tłuste, bo to smaczne i – kaloryczne, no bo przecież bez mięsa człowiek słaby…

Na szczęście najnowsze badania obaliły tę hipotezę. Dowiedziono, że dieta mleczno-jarska wyraźnie obniża częstość występowania miażdżycy i wywiera normalizujący wpływ na już istniejące patologiczne wskaźniki składu krwi, na ciśnienie tętnicze, sprawność umysłu itp.

Jeśli chodzi o spożycie posiłków, to dostosowując się do rad lekarzy naturalistów, powinno się je ograniczyć do trzech na dobę u osób młodszych, a dwóch u osób starszych. Śniadanie w godzinach 10-11, ale rano zaraz po wstaniu z łóżka, trzeba wypić (do godziny 10) dwie szklanki wody lub słabej herbaty ziołowej względnie „napoju porannego”. Obiad jada się między godziną 16 a 18. Niektórzy uważają, że pierwszy posiłek powinien być najobfitszy.

Otóż, jest to sprawa indywidualna każdego człowieka, gdyż organizm reaguje różnie i dlatego każdy sam winien ustalić sobie normy dietetyczne. Oczywiście obowiązuje umiar w jedzeniu, a przede wszystkim trzeba znacznie ograniczyć kaloryczność – zwłaszcza w starszym wieku.