Dieta biegacza

Każdy biegacz, bez względu na to, czy trenuje amatorsko, czy też zawodowo wie, jak ważna jest odpowiednia dieta. To ona właśnie wpływa na to, jak się czujemy, ile mamy energii, w jaki sposób się regenerujemy po treningu, jak wyglądamy… Od diety zależy naprawdę bardzo dużo elementów, dlatego też tak istotne jest to, abyśmy zadbali o to, co znajduje się na naszym talerzu. W tym artykule będziemy chcieli podpowiedzieć, na co warto stawiać, jeśli chcemy cieszyć się dobrym zdrowiem, nienaganną kondycją i idealnym wyglądem. Zapraszamy serdecznie do przeczytania poniższego artykułu. 

***

Dieta w życiu sportowca odgrywa niezwykle ważną rolę, dlatego też tak istotne jest to, abyśmy odpowiednio do niej podeszli. Biegając, musimy dostarczyć organizmowi energii w postaci węglowodanów, ale i musimy zadbać o stosowne, pełnowartościowe posiłki. Rozpoczynając bieganie, jednym z istotnych elementów jest to, by poznać swój organizm, by go zrozumieć, by zobaczyć, co nam służy, a co okazuje się być zbędne i niewłaściwe. Metodą prób i błędów można dojść do tego, co jeść przed treningiem, co po treningu, czym ładować się przed dłuższym wybieganiem, jak nawadniać organizm dzień wcześniej.

Odpowiednie jedzenie

Rzeczą jedną z najważniejszych jest to, co jemy. Powinniśmy całkowicie zrezygnować z przetworzonej żywności, bo nie dość, że jest ona niezdrowa, to dodatkowo także nie działa pozytywnie na nasz organizm w trakcie biegania. Im mniej dane jedzenie jest przetworzone, tym lepiej. Warto postawić na ekologiczne mięso, na świeże owoce i warzywa, orzechy, na dziki ryż lub komosę ryżową. Przed bieganiem podstawa będą węglowodany złożone, a więc na przykład ryż, kasze, razowe makarony, wafle ryżowe z dżemem i inne temu podobne rozwiązania. Powinniśmy unikać fast foodów, słodyczy i innych niezdrowych rzeczy, by móc podejść do tematu diety jak najbardziej racjonalnie. Co jeść przed treningiem? Każdy woli coś innego. Jeden stawia na grzanki z dżemem i masłem orzechowym, inny wybiera owsiankę z owocami. Musimy sprawdzić, co będzie tolerował nasz żołądek i tego się trzymać. Niewłaściwy bowiem produkt może całkowicie pokrzyżować nasze biegowe plany. 

Dzień bez postu

Nie powinniśmy całkowicie zrezygnować z tego, co daje nam radość jedzenia. Warto postawić na przykład na jeden dzień w tygodniu, gdzie będziemy mogli pozwolić sobie na jedno danie, które nie należy do zdrowych, albo całkowicie zrezygnujemy z patrzenia na to, co wkładamy na talerz. Oczywiście nie znaczy to, że mamy jeść za trzech i w jeden dzień nadgonić cały tydzień, ale taki jeden dzień resetu dla mózgu dobrze robi większości osób, które stosują różnego rodzaju diety i stawiają na zdrowe odżywianie.

Dla cukru – STOP

Wiadomo, że węgle są paliwem dla każdego biegacza. Nawet na półmaratonach możemy otrzymać kostki cukru, które często są naszym sposobem na dobiegnięcie do mety. W takich momentach, jak najbardziej można cukier stosować. Kiedy jednak stawiamy na zbilansowaną dietę na co dzień, cukrom pod każdą postacią mówimy stanowcze nie, gdyż nie są one zdrowe, nie wnoszą niczego dobrego, a do tego działają negatywnie na nasz organizm. 

Warzywa to podstawa

W diecie każdego człowieka powinny znaleźć się warzywa. Są one niezwykle ważne i na pewno są taką grupą produktów spożywczych, które są niezbędne każdemu. Mają mało kalorii, mało cukru, a do tego są niezwykle zdrowe i pełnowartościowe. Warto stawiać na 2 – 5 porcji warzyw każdego dnia. 

Zabawa jedzeniem

I na koniec, nie zapominajmy o tym, że ilość dostępnych produktów na rynku jest naprawdę bardzo duża, a to znaczy, że każdy może sobie pozwolić na wszystko, na co tylko ma ochotę, pod różnymi postaciami. Kombinujmy, wymyślajmy, eksperymentujmy. Jedzenie wciąż tego samego, bardzo szybko się nudzi, dlatego też im więcej produktów prowadzimy do naszej diety i im bardziej posiłki będą różnorodne, tym nasze kubki smakowe będą bardziej zadowolone i spełnione.

Dieta biegacza nie musi być wymyślna. Wszystko zależy tak naprawdę od tego, co lubimy, na co mamy ochotę. Warto omijać rzeczy przetworzone i cukry, stawiać na złożone węgle, wysokiej jakości białko, zdrowe tłuszcze. Nie przejadamy się, jemy zdrowo, liczymy kalorie i dbamy o to, by utrzymać figurę, ale i by dostarczać niezbędne do biegania paliwo. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *