Dlaczego warto biegać według planu? cz. 1

Bieganie wydaje się być takie banalnie proste. Zakładamy wygodne buty, sięgamy po dres, wychodzimy i po prostu krok po kroku biegamy. Im więcej biegniemy, im częściej robimy takie treningi – tym efekty są lepsze, a my osiągamy coraz bardziej zadowalające nas wyniki. Czy tak jednak jest w rzeczywistości? Niezupełnie! Okazuje się bowiem, że samo bieganie według żadnego planu tak tylko, żeby biegać, nie jest w stanie dać nam wyników, o jakich marzymy. Oczywiście dla osób, które biegają dla przyjemności i zdrowia, takie truchtanie jest jak najbardziej wskazane. Jeśli jednak ktoś chce biegać w zawodach, chce poprawiać swoje wyniki i być wciąż lepszym, musi mieć na bieganie odpowiedni plan. W tym artykule postaramy się dokładnie napisać, dlaczego właśnie bieganie według planu ma sens i dlaczego na nie właśnie warto postawić. Zapraszamy.

***

W każdej niemal dziedzinie plan działania i dążenie do celu to główne zadanie, jakie każdy z nas sobie stawia. Jeśli realizujemy dane zlecenie, mamy plan wykonać je dobrze, spełnić określone wymagania klienta, skończyć pracę w wyznaczonym terminie i otrzymać za to odpowiednie wynagrodzenie. Podobnie jest w bieganiu. Jeśli mamy postawiony cel, łatwiej jest nam realizować treningi, sięgać po coś, co wcześniej wydawało nam się niemożliwe. Dla jednego celem będzie zrzucenie 10 kilogramów, dla kogoś innego przebiegnięcie 5 kilometrów w 23 minuty, dla kogoś jeszcze innego przygotowanie się do maratonu. W każdym przypadku więc ten cel jest inny, a więc plan działania także będzie zupełnie inny. Jedno jest jednak pewne – ten plan to podstawa, aby móc w pełni cieszyć się osiąganymi efektami.

Plan działania – od czego zależy zacząć?

Jak to w słowach piosenki zawarta jest treść Najtrudniejszy pierwszy krok, tak w życiu sprawdza się ona znakomicie. Zawsze, gdy mamy zrobić coś pierwszy raz, pojawia się strach, niepewność, obawa. Jeśli chodzi o planowanie, tutaj jest dosłownie tak samo. Chcąc biegać dobrze, szybciej i bardziej efektywnie, a do tego osiągnąć wyznaczony sobie cel, trzeba stworzyć plan działania. Od czego więc zacząć? Bez wątpienia najważniejszym elementem jest to, by chciało nam się chcieć. Co to tak naprawdę znaczy? Bez naszej chęci nie jesteśmy w stanie zrobić nic. Jeśli mamy potrzebę działania i chcemy coś zrealizować, będziemy usilnie dążyć do tego, by tak właśnie się stało. Odpowiednia motywacja to bardzo ważny element całej tej układanki. Tworzymy plan, są chęci i pojawia się motywacja, która napędza nas do działania. Choć jesteśmy na początku drogi, ten moment jest jednym z kluczowych, który stanowi już połowę naszego sukcesu. W tym miejscu nie ma żadnych wymówek. Chcemy iść biegać? Niestraszny jest nam mróz, wiatr, padający śnieg, czy prażące słońce. Mamy cel i go realizujemy nie zważając na żadne trudności, które pojawiają się po drodze. 

Jedną z kluczowych kwestii, na jakie w tym miejscu warto zwrócić uwagę jest to, co nami kieruje. Czy faktycznie podstawą jest tutaj zrzucenie kilogramów i to wszystko? Czy istotne jest dla nas jedynie stanięcie na podium? Otrzymanie medalu? Niekoniecznie! W bieganiu według określonego celu i planu działania priorytetem jest to, że walczymy ze sobą, ze swoimi słabościami, czymś, co wydawało nam się być niemożliwe. Ciężko pracujemy na swój sukces i największą nagrodą jest nie medal, ale to, że udało nam się po raz kolejny osiągnąć coś, co wcześniej wydawało się być niemożliwe. I w tym tkwi sekret prawdziwego szczęścia. 

Skoro już wiemy, czego chcemy, na czym nam zależy i mamy chęci oraz motywację by zacząć walczyć, należy działać? 

 

  • samodzielnie ułożony plan działania czy pomoc specjalisty?

 

Tutaj można wybrać dwie opcje. Możemy plan działania wykonać samodzielnie lub też skorzystać z pomocy trenerów, którzy przygotowują zawodników pod zawody. Co wybrać? W dużej mierze wszystko zależy od tego, jaką mamy w tym temacie wiedzę. Jeśli nie mamy pojęcia o rozpisaniu planu treningowego, z pewnością nie jesteśmy w stanie odpowiednio do tego tematu podejść. Jeśli jakąkolwiek wiedzę mamy, a ograniczają nas finanse, możemy sobie plan rozpisać. Dobrze jest w takich przypadkach posiłkować się różnorodnymi stronami dostępnymi w sieci, na których to znaleźć można wiele przydatnych w tej kwestii informacji. Jeśli mamy możliwość i pieniądze, warto jednak skorzystać z pomocy osoby, która się na tym zna. To właśnie ona przeprowadzając z nami wywiad, poznając nasze możliwości sportowe i znając nasz cel – jest w stanie stworzyć dla nas idealny plan działania, którego realizacja krok po kroku pozwoli nam osiągnąć to, ma czym tylko nam zależy. 

 

  • czy lepiej postawić na plany uniwersalne czy spersonalizowane?

 

Plan działania w bieganiu powinien być indywidualnie dopasowany do możliwości danego biegacza. Korzystanie z gotowych planów treningowych nie jest dobrym pomysłem, gdyż każdy biegacz jest inny i każdy stoi na zupełnie innym poziomie wytrenowania. Wiadomo, iż te uniwersalne dają nam możliwość zaoszczędzenia dużych pieniędzy. Nie musimy bowiem korzystać z pomocy trenera, ale drukujemy dowolny plan działania i go realizujemy. Teoria wydaje się być doskonała, ale tak naprawdę w praktyce nie jest to takie dobre. Plany, które nie są ułożone pod nas, mogą wyrządzić nam więcej szkody niż pożytku, dlatego też jeśli mamy taką możliwość – te spersonalizowane na pewno będą zdecydowanie lepsze. 

Dlaczego plan działania jest taki ważny? 

Mając plan działania, mamy cel do którego dążymy. Nadajemy mu odpowiedni kierunek i w według znajdujących się po drodze znaków, kierujemy się w stronę mety. Wiadomo, iż zupełnie inne treningi będzie wykonywała osoba przygotowująca się do szybkiego biegu na 5 kilometrów, a zupełnie inne treningi będzie musiała wybrać osoba chcąca zrobić maraton. 

W planie działania istotne jest określenie naszych potrzeb i odpowiednie ich uporządkowanie. Istotna jest systematyczność, bez której nie jesteśmy w stanie dojść daleko. Z systematycznością zaś w parze powinna iść konsekwencja, regularność i mobilizacja. Jeśli to jest, można dążyć do rozwoju, wyciągać mądre wnioski, uczyć się na błędach, dopasowywać wciąż do nowych warunków. Jeśli poznamy swoje ciało i nasze możliwości, zaczniemy bardziej w siebie wierzyć. Z każdym treningiem osiągniemy większy progres, zwiększymy tempo lub wydłużymy dystans. Z planem działania jesteśmy w stanie dążyć do tego, co wydaje nam się być niemożliwe. 

Jak więc widać, plan działania to podstawa, którą warto praktykować w życiu, w tym również i w bieganiu. Musimy mieć chęci do tego, by coś zrobić, bo one są najważniejsze. Jeśli stoimy w miejscu, w którym chcemy rozpocząć walkę o siebie – działamy zgodnie z założonym planem. Wybieramy trenera lub ustawiamy treningi pod siebie. Konsekwentnie realizujemy każde zadanie i plan treningowy bez względu na pogodę, samopoczucie czy słabszy moment. W treningach nie ma słabszych momentów! Jeśli będziemy krok po kroku zmierzać ku mecie, z pewnością uda nam się ją przekroczyć. 

W następnym artykule poświęconym planom działania w bieganiu, postaramy się pokazać, że nikt inny nie wykona niczego za nas, bo tylko my jesteśmy odpowiedzialni za to, co uda nam się osiągnąć. Sami musimy sobie zapracować na to, co stanowi dla nas cel numer jeden. Przybliżymy czytelnikom zasadę S.M.A.R.T i dokładnie przeanalizujemy jej działanie. Zwrócimy uwagę na to, czy powinien się taki plan charakteryzować i jak go realizować. Wiele przydatnej wiedzy, do której przeczytania już teraz zapraszamy bardzo serdecznie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *