Forma w bieganiu

Każdy biegacz, który rozpoczyna swoją przygodę z bieganiem na poważnie pragnie wciąż się rozwijać i stale ulepszać swoje wyniki. Jest to rzecz zrozumiała i normalna. Trenujemy, tworzymy plany treningowe, stawiamy na zdrową zbilansowaną dietę. Czy biegając, po prostu biegając coraz więcej można poprawić swoją formę? Czy samo bieganie wystarczy, by wyniki były coraz lepsze? Niestety nie! Na dobrą formę i szybsze bieganie wpływ ma wiele czynników, dlatego też trzeba odpowiednio się z nimi zapoznać, jeśli planujemy osiągnięcie lepszej formy i tym samym wyższych pozycji w zawodach.

***

Co należy robić, by być lepszym dziś od siebie z dnia poprzedniego?

Po pierwsze odpowiednia waga

Jeśli jest ona w normie, ten punkt omijasz, ale jeśli jest ona nieprawidłowa, trzeba nad tym trochę popracować, by móc myśleć o budowaniu formy. Zarówno zbyt niska, jak również i za wysoka waga nie jest dobra. Przy niskiej następuje brak energii i mocy przy bieganiu, zbyt wysoka prowadzi do większego obciążenia dla organizmu, a tym samym również i do dźwigania ze sobą za dużej ilości kilogramów. Warto więc postawić na odpowiednią dietę i na początku biegać powoli, a dłużej, by móc postawić na trening redukujący nadmiar kilogramów.

Po drugie dobre nawyki, czyli regularne bieganie

Skoro chcesz biegać lepiej i mocniej, musisz biegać regularnie. Nikt nie osiągnie lepszych wyników, jeśli nie będzie tego praktykował. Powinniśmy biegać zwiększając kilometraż, ale też czerpiąc z tego radość i satysfakcję. Nie porównujemy się do innych, nie oczekujemy od siebie niemożliwego, ale krok po kroku idziemy do przodu.

Po trzecie, postawienie sobie celu

Stawianie sobie w życiu określonych celów jest niezwykle ważne w drodze do bycia szczęśliwym i spełnionym człowiekiem. Warto więc postawić sobie cel i powoli, konsekwentnie do niego dążyć, bowiem dzięki temu będziemy wiedzieć nad czym pracujemy. Oczywiście nie stawiajmy sobie celów, których osiągnięcie jest niemal niemożliwe do wykonania. Mierzmy siły na możliwości. Lepiej na początku postawić na taki cel, który stosunkowo szybko osiągniemy. W ten sposób będziemy zmobilizowani, a sukces będzie dla nas kolejnym sposobem na jeszcze większe cele i nowe osiągnięcia.

Odpowiedni plan treningowy

To rzecz najważniejsza i priorytetowa. Powinniśmy mieć ustalony określony plan działania. Dobrze jest skorzystać z rad ekspertów i osób, które się na tym po prostu znają. Trzeba biegać to rzecz naturalna, ale wiedzieć, jak biegać. Konieczne są interwały, podbiegi, a także i dodatkowa forma ćwiczeń, której zadaniem jest wzmocnienie mięśni i uzyskanie większej siły.

I wciąż wszystko od początku

A kiedy już osiągniemy zamierzony efekt, nie możemy oczywiście spocząć na laurach. Rzeczą naturalną jest to, że odpoczynek w takich przypadkach jest konieczny. Możemy po udanych zawodach zrobić sobie kilka dni przerwy, ale potem od nowa rozpocząć treningi. Pamiętajmy – budowanie formy trwa długo, ale utrata jej następuje zdecydowanie szybciej. Mając to, na czym nam zależało, trzeba od nowa postawić sobie cel i wybrać kolejny plan treningowy na następne wyzwanie. I wciąż tak w koło, ale stale do przodu. Bycie człowiekiem, który jest aktywny, a do tego ma w swoim życiu postawione założenia, do których dąży to najlepszy sposób do tego, by być spełnionym, pewnym siebie i świadomym człowiekiem, który jest po prostu szczęśliwy.