Ile razy w tygodniu biegać?

Jeśli chcemy biegać poprawiając swoje wyniki, osiągając coraz lepsze rezultaty, czy wciąż wydłużając dystans, niezwykle ważnym elementem jest regularność. To właśnie ona wpływa na nasze efekty i możliwości, jakie może dać nam ten sport. Jeśli będziemy biegać regularnie dostosowując się do określonego planu treningowego, z pewnością krok po kroku będziemy dążyć do uzyskania celu, jaki sobie postawimy. Jest tylko jedna, bardzo ważna zasada – co za dużo to niezdrowo, a co za mało, to bez efektów! Trzeba więc umieć wcielić to w życie i znaleźć w tym wszystkim zdrowy rozsądek. Ile więc razy w tygodniu powinniśmy biegać? Jak często konieczna jest totalna regeneracja? Jak dopasować treningi do swoich możliwości? Na te wszystkie pytania będziemy chcieli odpowiedzieć w naszym artykule. 

***

Nikogo chyba nie zdziwi fakt, iż nie ma złotej zasady, co do ilości treningów biegowych, jakie powinien wykonać każdy biegacz. Wszystko bowiem uzależnione jest od bardzo wielu czynników. Zupełnie inne treningi potrzebuje osoba biegająca jedynie dla własnej przyjemności i satysfakcji, inne ktoś, kto podchodzi do tego profesjonalnie. Inaczej musi biegać biegacz trenujący do biegu na 10 kilometrów, inaczej na półmaraton, a jeszcze inaczej na maraton, czy na biegi ultra. Na ilość treningów wpływ ma nasze zdrowie, samopoczucie, nasza kondycja, ilość wolnego czasu, czy chociażby potrzeba regeneracji. Każdy czynnik jest niezwykle ważny i na każdy z pewnością należy zwrócić niebywale dużą wagę. Jeden biega niemal codziennie i czuje się z tym fantastycznie, inni biega trzy razy w tygodniu i jest to dla niego absolutne maksimum. Trzeba więc znać swoje ciało, wsłuchiwać się w nie, nie lekceważyć żadnego bólu i trenować tak, by dawało to przyjemność, ale jednocześnie i by pozwoliło nam dążyć do upragnionego celu.

Treningi 1 – 2 razy w tygodniu

Z pewnością 1 – 2 treningi w tygodniu to totalne minimum. Z pewnością takie bieganie jest dla osób, które nie mają zbyt wysokich celów biegowych, ale które robią to dla przyjemności. W większości przypadków jeden lub dwa razy w tygodniu biegają osoby, które po prostu nie mogą wygospodarować wolnego czasu i mają jedynie chwilę na taką przyjemność. Na pewno takie rozwiązanie jest dobre dla osób, które rozpoczynają swoją przygodę z bieganiem i mają słabą kondycję, walczą z nadwagą, chcą coś zmienić, ale jeszcze nie mają tyle sił, by zrobić to w większym wydaniu. W takim przypadku jeden lub dwa treningi w tygodniu, to na pewno bardzo dobry pomysł dla każdego. Jesteśmy jednak przekonani o tym, że jeśli tylko tak zaczniemy, bardzo szybko spodoba nam się to na tyle, że z chęcią zaczniemy wstawać wcześniej lub tak zagospodarujemy czas, by móc znaleźć dodatkową godzinkę i zrobić coś dla siebie. 

Bieganie trzy razy w tygodniu

Z pewnością, kiedy znajdziemy czas na trzy treningi w tygodniu, to już możemy mówić o budowaniu formy. Warto w przypadku takich trzech dni postawić na jeden dzień biegu, drugi dzień odpoczynku, jednak niekoniecznie w siedzącym trybie życia. Można pójść na basen, wybrać się na rower, postawić na ćwiczenia aerobowe. Jedni biegają trzy razy w tygodniu dla zdrowia i dobrej kondycji, wtedy taki bieg ma stałe tempo i nie posiada konkretnych planów. Można również postawić na plan treningowy z wykorzystaniem interwałów, podbiegów, czy też długich wybiegań. W takich treningach warto pamiętać także o jednym dniu poświęconym ćwiczeniom uzupełniającym, a więc można zastosować trening funkcjonalny i wzmacnianie korpusu. 

Bieganie 4 – 5 razy w tygodniu

W przypadku takich treningów, mówimy już o bardziej zaawansowanych biegaczach lub osobach, które nastawiają się na dążenie do wyznaczonego celu. Tutaj, aby uchronić się przed kontuzjami, należy w odpowiedni sposób rozłożyć tygodniowy kilometraż. W przypadku takiego biegania, powinniśmy postawić na 2 – 3 biegi jakościowe, które to będą przeplatane wolnymi wybieganiami. Takie treningi pozwalają nam wzmocnić serce, odpowiednio gospodarować tlenem, poprawić pojemność płuc. 

Bieganie 6 – 7 razy w tygodniu

Na takie treningi stawia niewielka ilość osób. Są to zazwyczaj doświadczeni biegacze lub osoby, które biegają codziennie krótkie dystanse. W przypadku takiego biegania nie powinniśmy robić treningów na 100%, ale zawsze tak, by na zakończenie mieć pewność, że bylibyśmy w stanie zrobić jeszcze więcej, czyli przebiec dalej lub zwiększyć tempo. 

Podsumowanie…

Jedno jest pewne, każdy z nas jest na innym poziomie biegania, każdy ma inną kondycję, siłę, cele, możliwości, czas. Zawsze bieganie powinno dawać nam przyjemność i satysfakcję, nawet jeśli w trakcie treningu mamy wrażenie, że wypluwamy płuca.Jedno jest pewne, podstawą jest słuchać swoje ciało. Jeśli coś nas boli, odpuśćmy trening, odpocznijmy, udajmy się do fizjoterapeuty. Jeśli czujemy się osłabieni, zmęczeni, niewyspani, odpuśćmy. Ciało samo wysyła do nas sygnały, czy dana ilość treningów jest dla niego odpowiednia, czy trenujemy zbyt intensywnie. Opcjonalnie, najlepiej jest ćwiczyć cztery razy w tygodniu, a jeśli to zbyt wiele odpuśćmy, jeśli za mało, dodajmy kolejny bieg w tygodniu. Co za dużo, to niezdrowo, co za mało, to starajmy się o więcej…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *