Jak biegać dobrze?

Bieganie wydaje się być taką aktywnością, którą potrafi każdy. Wystarczy przecież wskoczyć w wygodne buty, założyć dres i ruszyć przed siebie, prawda? W teorii wydawałoby się, że tak, jednak w praktyce okazuje się, że sprawa wygląda nieco inaczej, niż moglibyśmy sobie ją wyobrazić. Bardzo często nie zdajemy sobie nawet sprawy z tego, jak wiele błędów możemy popełnić, jeśli w niewłaściwy sposób podejdziemy do tematu biegania. Warto więc zapoznać się z pewnymi wskazówkami, by móc tak rozpocząć swoją przygodę z bieganiem lub tak zmienić dotychczasowe złe nawyki, by aktywność ta okazała się być prawdziwą dla nas przyjemnością, a nie czasem ciągłych i bolesnych kontuzji. Jak więc biegać dobrze? Co zrobić, by ta aktywność dała nam totalną przyjemność? 

***

Każdy biegacz biega zupełnie inaczej. Bardzo często po stylu biegania jesteśmy w stanie już z daleka odróżnić jedną osobę od drugiej. Każdy ma swój własny, indywidualny styl. Jeden ma długie nogi, inni krótkie. Jeden ma dłuższy tułów, inni krótszy. Jeden jest szczupły, drugi otyły. Nie ma jednej, konkretnej techniki biegania, która jest dobra i na którą każdy powinien postawić, gdyż wszystko jest kwestią przypadku. Powinniśmy biegać tak, jak nam jest dobrze, ale warto skupiać się czasami na drobnych detalach, na których to warto popracować, by zwiększyć tempo biegu, by poprawić naszą kondycję i by nie nabawić się czasami niepotrzebnych kontuzji. O czym więc warto pamiętać?

 

  • górna część ciała wyprostowana

 

Jeśli wydaje się Tobie, że w bieganiu najważniejsze są nogi, jesteś w błędzie. By dobrze i prawidłowo biegać, należy skupić się na całym niemal ciele. Podstawą jest na pewno wyprostowana górna część ciała. Jeśli będziemy biegali pochylając się delikatnie nawet do przodu, nie uzyskamy optymalnego kroku, co sprawia, że nie osiągniemy takiej prędkości, na jakiej mogłoby nam zależeć. Jeśli będziemy biegali z wyprostowaną sylwetką, wówczas na każdym kroku możemy nadrobić nawet do kilku centymetrów, a w konsekwencji całego dystansu, pokonamy go w zdecydowanie szybszym czasie. Samo wyprostowanie sylwetki nie jest wcale takie łatwe. Aby w trakcie biegu można ją było tak utrzymać, konieczne są treningi wzmacniające tułów i mięśnie brzucha. W bieganiu silny brzuch i mocny tułów to równie ważne elementy jak sama siła w nogach i dobra kondycja. 

 

  • odpowiednie kroki

 

Wcale długie kroki nie muszą okazać się miarą sukcesu, a wręcz przeciwnie. Wielu początkowych biegaczy stawia bardzo długie kroki, co sprawia że organizm bardziej się męczy, a nogi zaczynają boleć. Powinniśmy nauczyć się robić krótsze kroki, bowiem dzięki temu właśnie nasze bieganie może być bardziej czyste i zdecydowanie bardziej ekonomiczne. Powinniśmy na początku liczyć ilość kroków na minutę, bowiem da nam to pewnego rodzaju kontrolę nad tym, jak biegamy. Z krótszymi krokami bieganie jest łatwiejsze, bardziej przyjemne, a do tego na przestrzeni czasu okazuje się, że i bardziej sukcesywne. 

 

  • praca ramion

 

W bieganiu praca ramion odgrywa niezwykle ważną rolę. I nie chodzi tutaj o ,,byle jakie machanie”, ale bardzo ważna jest to by machać ramionami zgodnie z tempem biegu. Jeśli machamy zbyt intensywnie i niewłaściwie, tracimy energię, jeśli zaś ułożenie ramion jest prawidłowe i technika ruchu odpowiednia, możemy utrzymać stosowne tempo biegu, jak również zyskać tym samym większą przyjemność. Ramię z przedramieniem powinny tworzyć kąt prosty, a ręce powinny kołysać się adekwatnie do kroków.

 

  • ułożenie stopy

 

Biegacze bardzo często zastanawiają się na tym, czy biegać z pięty na palce, czy na przedniej części stopy. Prawdą jest, że w przypadku drugiej opcji można biegać szybciej i lepiej, jednak nie każdy to potrafi. Jeśli będziemy próbowali robić tak na siłę, z pewnością nabawimy się bardzo poważnych kontuzji. Takie bieganie należy krok po kroku ćwiczyć, jeśli chcemy wykorzystywać je w swoim bieganiu. Jeśli robimy zbyt długi krok, automatycznie biegniemy z pięty na palce, a to znacząco spowalnia tempo biegu. Jeśli zaś nauczymy się biegać na przedniej części stopy, wówczas bieganie może zaowocować zdecydowanie lepszymi czasami. 

 

  • rozciąganie

 

Bieganie bieganiem, a rozciąganie to także jeden z elementów tej aktywności, o jakim w żadnym wypadku nie powinniśmy zapominać. Koniecznie więc należy postawić na rozciąganie zarówno przed treningiem w czasie rozgrzewki, jak również i po treningu, kiedy organizm wykonał już swoją pracę, ale mięśnie potrzebują tego do odpowiedniej regeneracji. 

Podsumowanie

Jak więc widać, bieganie wcale nie jest takie proste, jakby mogło się nam wydawać. Jeśli jednak skupimy się na powyższych wskazówkach i wprowadzimy je z chęcią w życie, to na pewno bardzo szybko zauważymy poprawę wyników w bieganiu, lepsze samopoczucie i zdecydowanie większy komfort samego biegania. Gotowi?

Jedna myśl na temat “Jak biegać dobrze?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *