Jak biegać poprawnie?

Bieganie to ogromna przyjemność dla większości biegaczy. Kiedy już biegamy jakiś czas, zdajemy sobie sprawę z tego, że staje się ono częścią naszego życia, sposobem na odreagowanie, na odstresowanie, na chwilę tylko dla siebie. Czy biegając jednak zastanawiamy się nad tym, jak biegać poprawnie? Czy myślimy o tym, jak stawiamy stopy, jaką mamy postawę, jak układają się ręce? W przypadku zawodników trenujących zawodowo pracuje nad tym sztab profesjonalistów. Jeśli jednak chodzi o bieganie amatorskie, rzadko kiedy zastanawiamy się nad tym jak biegać, by było to odpowiednie dla naszego zdrowia.

Jedną z kluczowych kwestii jest to, czy biegać na śródstopie czy na pięcie?  Wiele się na ten temat mówi, wiele możemy poszukać sprzecznych w tej kwestii informacji. Jak więc tu być mądrym? Gdzie leży prawda? Podstawą jest to, by wybrać opcję najbardziej naturalną, taką, która będzie jak najmniej inwazyjna dla naszych stawów, nie powodując niepotrzebnych z tego powodu urazów.

Bieganie na śródstopie – dobry czy zły wybór?

Ilu zwolenników, tylu też przeciwników tej formy biegania. Są bowiem zwolennicy takiego biegania, którzy uważają, ze tylko w ten sposób amortyzujemy wstrząsy i nie przeciążamy stawu kolanowego i biodrowego. Są jednak i tacy, którzy są zdania, że iż bieganie na śródstopie sprawdza się jedynie wśród sprinterów na krótkich dystansach.

Bieganie na piętę

Większość osób zaczyna biegać na pięcie i bardzo często okazuje się, że już po miesiącu trzeba zmieniać buty i zastanawiać się nad każdym wykonanym krokiem. Na początku wydaje nam się, że jest to najbardziej skuteczne i dobre rozwiązanie, jednak po krótkim już czasie można zauważyć mankamenty, w tym ból piszczeli, czy obciążone kolana.

Odpowiadając sobie więc na pytanie – jak biegać poprawnie jesteśmy przekonani o tym, że na śródstopie jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem, które choć początkowo może stanowić nie lada problem, by wypracować odpowiednią technikę, z pewnością na dłuższą metę sprawdzi się zdecydowanie bardziej. Tylko w taki bowiem sposób jesteśmy w stanie biegać ,,zdrowo” i ,,bezkontuzyjnie”.

Jak biegać na śródstopie?

Skoro już wiemy, że bieganie na pięcie wcale nie jest lepszym rozwiązaniem, zastanawiamy się na pewno, jak więc biegać na śródstopie? Podstawą są na pewno odpowiednie buty, takie, w których nasze stopy będą mogły zachowywać się naturalnie. To, co szczególnie ważne i istotne to fakt, żebyśmy nie poddali się na początku naszych starań nad poprawną techniką. Stopy mogą boleć, możemy czuć dyskomfort, pierwsze biegania mogą okazać się dla nas mało przyjemne. Pocieszamy – to wszystko minie.  Ciało musi dostosować się do właściwej postawy, a stopy do określonego wysiłku. Z każdym jednak treningiem będzie zdecydowanie lepiej. My poznamy zakres własnego ciała i zakres jego ruchów. Mając stosowne buty, to one wymuszą niejako na nas wykonywanie takich, a nie innych ruchów, co sprawi, że bardzo szybko zaczniemy biegać poprawnie. Nad techniką należy pracować i się nie poddawać. Buty minimalistyczne są w tym celu bardzo dobrym rozwiązaniem, ale należy zdać sobie sprawę z tego, że na dłuższe wybiegania, na bieg w terenie, czy po twardym asfalcie nie są one dobre. Jeśli bowiem już nauczymy się odpowiednio stawiać stopę, wtedy należy zainwestować w dobre buty do biegania, które dla każdego biegacza stanowią podstawę zakupów.

Dlaczego bieganie na śródstopie jest dobre?

Jeśli mielibyśmy odpowiedzieć na to pytanie najłatwiej, jak tylko się da, to odpowiedz jest jedna – bo to naturalne! Śródstopie składa się z kosteczek i mięśni, które doskonale amortyzują wstrząsy, a to sprawia, że chronimy nasze stawy, kości i mięśnie przed urazami. Pięta takiej amortyzacji nie posiada, stąd też tak wiele problemów zdrowotnych, szczególnie u tych początkujących biegaczy. Jeśli więc zadajemy sobie pytanie biegać na śródstopie czy pięcie, odpowiedz jest już oczywista, prawda?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *