Jak biegać żeby schudnąć?

Biega wielu. Jedni robią to dla dobrego samopoczucia, inni chcą zgubić zbędne kilogramy, jeszcze inni pragną zyskać moc endorfin, odskocznię od codzienności, sposób na walkę ze stresem. Bieganie wciąga i każdy, kto spróbuje tego sportu, bardzo szybko od niego się uzależnia.

W zależności od tego, jaki jest cel naszego biegania, tak też ustala się w odpowiedni sposób treningi. Zupełnie inaczej bowiem będzie biegała osoba, która robi to dla przyjemności, inaczej ktoś, kto walczy z nadprogramowymi kilogramami, a jeszcze inaczej osoba startująca w zawodach i chcąca osiągać jak najlepsze wyniki.

Dziś chcielibyśmy zająć się grupą osób, która wybrała taką aktywność fizyczną w życiu, aby móc zyskać lepszą figurę, piękniejsze ciało, wymarzoną sylwetkę. Jak biegać, by to osiągnąć? Jak powinny wyglądać treningi? Na co stawiać, co omijać?

***

Bieganie jest to jedna z tych aktywności, która pobudza do działania całe ciało. Biegając, pracuje kilkaset mięśni jednocześnie, a to z kolei prowadzi do wytwarzania energii, tym samym spalania kalorii i redukcji tkanki tłuszczowej.

Biegając dla schudnięcia, powinniśmy to robić w tempie w tak zwanej strefie tlenowej. Co to oznacza? Biegniemy tak, aby móc w czasie biegu swobodnie rozmawiać. W takiej bowiem sytuacji, organizm czerpie energię z tkanki tłuszczowej, spalając ją z miejsc należących do strefy problematycznej, a więc z brzucha, z bioder, jak również pośladków i ud.

Bieganie i odchudzanie, a pora dnia

Jeśli wydaje Ci się, że bez względu na to, czy biegasz wieczorem czy też rano nie masz w tej kwestii większego wpływu na odchudzanie, jesteś w błędzie. Biegając wieczorem, organizm najpierw czerpie energię z tego, co zjedliśmy, a więc w postaci glikogenu, który zgromadził się w mięśniach. Pierwsze 30 minut treningu, to 80% energii z węglowodanów, 20% z tłuszczu, po 30 minutach odwrotnie. Wynika z tego jedna zasadnicza reguła – kiedy chcemy schudnąć, lepiej biegać wolniej, a dłużej, a nie szybciej i krócej. Im dłuższy trening, tym większa ilość tkanki tłuszczowej będzie spalona. Jeśli mielibyśmy wybrać najlepszą porę dnia, na pewno lepiej jest trenować rano, gdy metabolizm pracuje szybciej, a tym samym mamy więcej chęci i energii do trenowania. Nie mając jeszcze spożytych takich ilości pożywienia jak wieczorem, organizm szybciej czerpie energię z tłuszczu.

Drugim sposobem na zrzucanie kilogramów są interwały. Biegniemy wolno, a następnie przeplatamy to krótkimi, szybkimi biegami. Robimy to w określonych seriach. Na przykład 1 minuta szybkiego biegu i 3 minuty truchtu. Taki rodzaj treningów sprawia, że w organizmie ma miejsce proces zwiększonego powysiłkowego zapotrzebowania na tlen. Zużywamy w tym czasie zapas energii z mięśni, który następnie jest uzupełniany przez następne 48 godzin. W przypadku interwałów więc, nawet jeśli trening nie trwa, tkanka tłuszczowa cały czas jest spalana.

Dla początkujących biegaczy zaleca się stosowanie długich wybiegań, z kolei dla osób biegających już dłuższy czas, stosowania treningów z interwałami.

Jogging i odchudzanie, a systematyczność

W przypadku redukcji wagi bardzo ważną rolę odgrywa bycie systematycznym. Nie jesteśmy w stanie schudnąć w kilka chwil, dlatego też należy zdać sobie sprawę z tego, że jest to często długofalowy proces. Nie rezygnujemy i nie oczekujmy cudów po miesiącu trenowania. Zrzucanie kilogramów powinno być powolne, aby móc uzyskać upragnioną wagę, bez efektu jojo.

Jogging sposobem na odchudzanie, a jedzenie

Wiadomo, że skoro chcemy schudnąć, trzeba stosować w tym celu odpowiednią dietę. Oprócz tego jednak istotne jest to, co jemy przed wyjściem na trening. Wtedy należy postawić na węglowodany. Możemy wybrać na przykład owsiankę, jako węglowodany złożone, ale wtedy należy zastosować  taki posiłek około dwie godziny przed snem. Jeśli nie mamy na to czasu, wówczas można zastosować węglowodany proste i zjeść na przykład dwie kostki czekolady i banana. Idąc torem rozumowania, czy idąc na trening na czczo, od razu będziemy czerpać energię z tłuszczu? Nie! Aby bowiem do tego doszło, organizm potrzebuje odpowiedni rozrusznik, jakim jest spożycie węglowodanów. Tłuszcz będzie się spalał, jeśli ma obok siebie węglowodany. Należy więc o tym pamiętać.

A co zjeść po treningu? Jeśli biegamy rankiem, wówczas warto postawić najpierw na porcję węglowodanów z delikatną ilością białka, a potem na pełnowartościowy posiłek w postaci makaronu i ryby lub mięsa. Biegając wieczorem, najpierw zażywamy węglowodany, a potem delikatna ilość białka i tłuszczu, na przykład sałatka z jajkiem, czy też ryba.

Jeśli chcemy schudnąć przez bieganie najlepiej jest uprawiać trening rano, biegać dłużej niż 30 – 40 minut, stawiać na trzy treningi w tygodniu i pamiętać o odpowiednim odżywianiu, szczególnie po bieganiu – dawka węglowodanów, a następnie posiłek białkowo – tłuszczowy. I oczywiście oprócz samego biegania warto być osobą aktywną na co dzień. Rower zamiast jazdy autem, spacery z rodziną, zabawy z dziećmi i wszelkie inne sposoby, by zamiast siedzieć na kanapie szukać sposobu by spędzać czas aktywnie. To element nadrzędny, jeśli dążymy do uzyskania upragnionej sylwetki.