Jak poprawić technikę biegu?


Bieganie wydaje się być takie banalnie proste. Mamy wrażenie, że przecież biegać umie każdy. I tu się możemy z tym zgodzić, jednak zaznaczając przy tym, że nie każdy robi to dobrze. Tylko biegając w odpowiedni sposób, dobrze technicznie, mamy możliwość wykorzystać swoje możliwości i osiągnąć założenia, na jakich nam zależy. Nie ma jednej określonej reguły, jak biegać poprawnie technicznie i co robić, żeby dać z siebie 100%. Każdy z nas jest inny, każdy biega inaczej i wszelkie aspekty zawsze należy traktować indywidualnie. Jedna jednak rzecz jest niezwykle ważna, a mianowicie siła biegowa. Bardzo często ze względu na to, że nie jest ona stosunkowo dobra, nasza technika zawodzi i kuleje, bo nie jesteśmy w stanie z braku siły i energii biec poprawnie. Co więc robić?

***

Oczywiście wiadomo, że błędy techniczne pojawiają się w większości przypadków, szczególnie gdy mówimy tutaj o amatorach. Jedni podnoszą za nisko kolana, inni się garbią, jeszcze inni źle lądują na stopie. Wszystko można poprawić i nad wszystkim pracować pod okiem doświadczonych osób, ale w pierwszej kolejności niezwykle ważnym elementem jest to, byśmy przede wszystkim popracowali nad naszą siłą biegową. Jeśli ona się poprawi, jesteśmy przekonani o tym, że 70% problemów związanych ze złą techniką przestanie istnieć.

Wiele osób w trakcie biegu garbi się i zostawia biodra w tyle. Taki zły technicznie bieg często ma podłoże w zbyt słabych mięśniach brzucha i grzbietu. Jeśli je wzmocnimy, wówczas uda nam się trzymać sylwetkę wyprostowaną, a biodra będą w odpowiednim czasie i miejscu na dobrej pozycji.

U dużej grupy biegaczy pojawia się tak zwane szuranie. Jest to w większości przypadków związane z brakiem siły w mięśniach czworogłowych i w zginaczach bioder, przez co nie jesteśmy w stanie unosić nóg wyżej. Wzmacniając te mięśnie, zarówno wyeliminujemy problem szurania, jak również i postawimy na ładny, długi krok. Im mocniejsze nogi, tym krok biegowy lepszy.

Aby biegać trzeba ćwiczyć

Podsumowując – jeśli chcemy biegać dobrze technicznie i osiągać coraz to lepsze wyniki, powinniśmy ćwiczyć. Samo bieganie niestety nic nam nie da, bowiem nie jest ono w stanie wyrobić w nas pewnych rzeczy, które są w stanie dać tylko ćwiczenia. Postawmy na jeden, dwa dni w tygodniu na trening na siłowni, zróbmy ćwiczenia wzmacniające nogi, brzuch, korpus. Już po kilku tygodniach ćwiczeń z pewnością zobaczymy lepsze wyniki w bieganiu, a nasza technika biegu poprawi się sama, bez potrzeby korygowania jej z pomocą specjalistów.