O czym powinien pamiętać każdy biegacz?

Biegać wydawałoby się potrafi każdy, bo przecież cóż to za sztuka przeskakiwać z nogi na nogę, prawda? W rzeczywistości jednak samo bieganie to jedna sprawa, ale i rzeczy dookoła, które są równie ważne, to także bardzo istotny aspekt. I w tym właśnie artykule o tych dodatkowych rzeczach, o których każdy biegacz pamiętać powinien będzie. 

***

Na co należy zwracać uwagę? Co stanowi bardzo ważną kwestię, jeśli chodzi o skuteczne treningi, dobrą regenerację, odpowiednie podejście do tematu pobiegania?

 

  • wzmacniamy całe ciało

 

Bardzo ważną rzeczą, o której zapomina wielu biegaczy jest to, aby oprócz treningów cardio, postawić także i na treningi siłowe, w tym na wzmocnienie korpusu, na ćwiczenia na mięśnie głębokie, praca nad dynamiką naszych nóg, nad siłą i mobilnością bioder. Im dłuższe będziemy stawiać kroki, tym szybciej będziemy pokonywać dany dystans. Konieczne jest rozciąganie, dbanie o elastyczność, wzmacnianie pleców. Dzięki wielu ćwiczeniom można niekoniecznie tylko biegając, zdecydowanie zwiększyć swoje efekty biegowe.

 

  • nie skupiaj się tylko na wynikach

 

Jeśli będziesz myśleć tylko i wyłącznie o wyniku, prędzej, czy później się wypalisz. Treningi oczywiście mają być skuteczne, mają być wykonane w 100% zgodnie z planem, ale nie na zasadzie, by tylko myśleć o trasie, tempie, czy dystansie. Na treningach mamy pracować, ale czerpiąc z tego radość, a nie myśleć tylko i wyniku, jaki ,,musimy” osiągnąć. 

 

  • pamiętaj o nawadnianiu

 

Odwodnienie w trakcie biegu może pojawić się w najmniej spodziewanym momencie, dlatego też tak ważne jest to, aby zadbać o nawodnienie organizmu. Warto już na dwa dni przed startem rozpocząć nawodnienie, najlepiej wykonanym własnoręcznie izotonikiem, a więc połączeniem wody, cytryny, miodu i soli. Przed startem także należy się stosownie nawodnić, ale nie na tyle by podczas biegu odczuwać dyskomfort. Wcześniej należy dokładnie prześledzić, na jakich kilometrach będą punkty odżywcze, tak, by zadbać w pełni o swoje nawodnienie. A jeśli w grę wchodzi trening, powinien być on tak rozpisany, by mieć możliwość dostępu do wody, chyba że wolimy biegać z butelką, wtedy mamy ją zawsze przy sobie.

 

  • rozciąganie po biegu

 

Wiele osób o tym zapomina, zarówno jeśli chodzi o trening, jak również i zawody, a jest to największy błąd. W żadnym wypadku nie powinno się zaraz po bieganiu siadać, bo jest to doskonała droga do kontuzji. Kiedy kończymy bieg, pięć minut rozciągania dla mięśni, to najlepsze, na co tylko każdy biegacz może postawić. 

 

  • wypracowanie nawyków

 

Kiedy przygotowujemy się do ważnego dla nas startu, bardzo ważne jest wypracowanie sobie pewnych nawyków, wypróbowanie różnych sytuacji, postawienie na to, co dla nas jest najlepsze. Warto trenując biegać w ubraniach i butach, w których będziemy na zawodach, by zobaczyć, czy nic nas nie obciera, nie uwiera i nie powoduje dyskomfortu. Warto wybrać porę biegania taką, w jakiej będzie odbywał się sam bieg w dniu zawodów. I oczywiście to, co najważniejsze – warto pamiętać o tym, by zobaczyć, jakie posiłki służą nam najbardziej. Co daje najwięcej energii, co nie powoduje bólów brzucha, co nie sprawia, że po kilometrze lądujemy w toalecie? Jeśli coś nam służy, nie zmieniajmy tego, bo może nas spotkać niemiła niespodzianka.

 

  • unikamy stresów

 

Stres jest zły na wszystko, również i na bieganie, dlatego też wyluzuj. Nie stresuj się, jak ci pójdzie trening, czy wykonasz bieganie, czy osiągniesz swój cel na zawodach. Zawsze dawaj z siebie wszystko, a zobaczysz, że da to dużo lepsze efekty, niż ciągłe myślenie, planowanie i stresowanie się. To naprawdę działa na niekorzyść. 

 

  • zdrowo się odżywiaj

 

Jeden z najważniejszych elementów, dlatego też nie bez powodu mówi się, że jesteś tym, co jesz. Powinniśmy unikać jedzenia przetworzonego, tłuszczów trans, węglowodanów prostych. Im bowiem lepsza dieta, tym więcej energii, siły i zadowolenia.

 

  • dobre ubranie

 

Prawdą jest, że aby zacząć biegać wystarczą spodenki lub dres i koszulka, jednak jeśli chcemy biegać przez cały rok, w różnej pogodzie, a do tego nie chcąc nabawić się choroby, to bez wątpienia odpowiednie ubranie dostosowane do warunków pogodowych stanowi element nadrzędny. Warto więc jesienią zainwestować w kurtkę przeciwdeszczową do biegania, a zimą w ocieplane legginsy i kurtkę gwarantującą odpowiednie ciepło. 

 

  • cierpliwość

 

W bieganiu, szczególnie jeśli mamy na myśli biegi długodystansowe bardzo ważna jest przede wszystkim cierpliwość. Powinniśmy bowiem postawić oprócz przygotowania ciała na silną głowę. Biegnąć, nie raz będziemy mieli kryzysy i to zarówno na treningu, jak i na zawodach. Grunt to być cierpliwym, silnym i mocnym głową, a na pewno uda się osiągnąć to, co sobie założyliśmy. 

 

  • bieganie z towarzystwem

 

Bardzo dobrym sposobem na konsekwencję w bieganiu i szansę na to, że się nie wypalimy, jest bieganie w towarzystwie. Z pewnością będziemy dużo bardziej zmotywowani, jeśli jesteśmy umówieni zimą na poranne bieganie w parku o 6.00, niż gdybyśmy mieli wstać samemu, prawda? Szukajmy więc ludzi do biegania, organizujmy wspólne bieganie, biegajmy w różnych miejscach i z różnymi ludźmi. 

 

  • odpoczynek przed startem

 

Pamiętaj o tym, że jeśli przygotowujesz się do startu w zawodach, koniecznym jest zrobienie sobie dwudniowego odpoczynku od biegania i innych aktywności. Niech bieganie w dniu zawodów rozpocznie się na wypoczętych nogach i z ogromną chęcią oddania się wirowi biegu. 

 

  • dobre buty

 

Pamiętaj o tym, że dobre, odpowiednio przystosowane buty to element nadrzędny. Warto więc zarówno zainwestować w swoje pierwsze buty, jak również i pamiętać o ich wymianie, średnio co 300 – 600 mil, bowiem po tym czasie ich amortyzacja jest po prostu zerowa. 

 

  • unikaj alkoholu

 

To, że alkohol nie jest zdrowy, wie każdy, ale jeśli chodzi o bieganie, w sposób szczególny istotne jest to, aby go omijać, szczególnie na kilka dni przed startami. Alkohol jest moczopędny, może wpłynąć na koordynację, na ruchy, na samopoczucie. W żadnym wypadku nie powinno się biegać po alkoholu. Sportowcy powinni unikać go jak najbardziej lub ograniczać do asbolutnego minimum.

 

  • bieganie dopasowane do swoich możliwości

 

I ostatnia, niezwykle ważną kwestia jest to, aby biegać dopasowując bieg do swoich możliwości. Jeden może biec szybciej, inny wolniej, jeden ma lepsze predyspozycje, inny gorsze. Nie porównujmy się, nie róbmy niczego na siłę, nie przyspieszajmy treningów. Powoli, konsekwentnie róbmy swoje, a zdobędziemy to, na czym nam zależy. Im bardziej profesjonalnie podejdziemy do tematu, tym lepiej to nam wyjdzie i nie nabawimy się kontuzji, a jeśli już one się pojawią, poczekajmy, aż w pełni się wygoją, bowiem biegając z kontuzją lub chorobą, można nabawić się więcej szkody, niż pożytku. 

Chcąc biegać, bez względu na to, czy dla lepszego wyniku czy samego samopoczucia, z całą pewnością zastosowanie się do powyższych rad stanowi najlepsze, na co tylko można postawić. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *