Suplementy dla biegaczy krótkodystansowych

Bieganie to najprostsza i najlepsza forma sportu, która nie wymaga od nas posiadanie w zasadzie żadnego specjalistycznego sprzętu, poza odpowiednio dobranym obuwiem. Możemy biegać niemal wszędzie i o każdej porze. Być może właśnie ten fakt skłania coraz większą liczę, zapracowanych i zajętych na co dzień, osób do aktywnego spędzania czasu. Należy podkreślić, że trening biegacza krótkodystansowego nie jest prosty i mało skomplikowany – wręcz przeciwnie! Jest to niezwykle złożone zagadnienie, w którym rolę fundamentalną odgrywa odpowiednio dobrana i zastosowana suplementacja.

 

Jakie suplementy dla biegaczy? 

Podstawową funkcją suplementu diety jest dostarczenie do organizmu niezbędnych składników odżywczych, które występują w diecie w zbyt małej ilości, bądź są eksplorowane podczas intensywnego wysiłku i muszą zostać uzupełnione. W przypadku krótkodystansowców mówimy głównie o zapotrzebowaniu na suplementy muliwitaminowe, które zawierają odpowiednią dawkę najważniejszych, kluczowych mikro- i makroskładników. Istnieje także zespół suplementów, które są przeznaczone bezpośrednio dla biegaczy, a wszystkie ich składniki mogą znacznie wspomóc zwiększenie jakości treningu i przyspieszyć powysiłkową regenerację. Należą do nich między innymi: żelazo, witaminy A, E, C, kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, tauryna, kofeina, guarana oraz żeń-szeń.

Wszystkie te substancje posiadają zbawienne działanie dla organizmu, wapń na przykład jest budulcem kości oraz koordynuje kurczliwość mięśniową. Żeń-szeń, kofeina, guarana, tauryna – pobudzają oraz zwiększają koncentrację podczas wysiłku oraz wydolność fizyczną. Kwasy tłuszczowe omega-3 i -6, regulują procesy zachodzące w układzie krwionośnym, dbają zwłaszcza o pracę serca. Witaminy z kolei, być może nie poprawiają wydolności oraz efektów wizualnych, ale za to stanowią idealne źródło przeciwutleniaczy, co oznacza, że odpowiadają za naszą odporność oraz minimalizują bóle mięśniowe, które nasilają się w wyniku intensywnego wysiłku fizycznego.

Istnieją także suplementy, które są dedykowane bezpośrednio biegaczom krótkich dystansów, ponieważ specyfika ich wysiłku również jest dość charakterystyczna i odmienna w swojej strukturze. Należą do nich:  kreatyna – która zatrzymuje wodę w komórkach, powiększa zasięg wydolności mięśniowej oraz ich siłę oraz arginina – która wpływa na rozszerzenie naczyń krwionośnych, dzięki czemu objętość krwi dostająca się do mięśni jest większa, przez co zwiększa się ich ogólna wydolność.

W przypadku biegaczy krótkodystansowych również niezwykle ważnym, podstawowym i koniecznym elementem jest rozgrzewka, bez której niemożliwe jest rozpoczęcie treningu. W przeciwnym razie, bez odpowiedniego rozgrzania organizmu przed wysiłkiem, narażamy go na istotne niebezpieczeństwo, które może objawić się kontuzją, urazem, upośledzeniem stawu lub tkanki mięśniowej, co może skutkować nawet trwałym kalectwem. Nie możemy zapominać także o odpowiednim nawodnieniu organizmu, nawet podczas stosowania najlepszej suplementacji, jej efekty nie będą tak skuteczne bez właściwej ilości płynów spożywanych każdego dnia. Nasz organizm w większości składa się przecież z wody, dzięki niej możemy funkcjonować, po prostu żyć. Nawadnianie organizmu (minimum 2 litry wody dziennie u przeciętnego człowieka, u sportowców ta liczba powinna zostać koniecznie spotęgowana) jest o tyle istotne, że pozwala tworzyć jego struktury, co jak wiemy jest podstawą istnienia i zdrowia – zarówno tego w wymiarze fizycznym, jak i psychicznym.

W przypadku krótkodystansowców dużą rolę odgrywa wapń, ponieważ niezwykle korzystnie opiekuje się on układem kostno- stawowym, dzięki czemu chronione są wszystkie najważniejsze punkty ludzkiego szkieletu – co jest bardzo ważne w przypadku biegaczy, ponieważ ich nogi są nieustannie narażone na skurcze lub różnego rodzaju urazy. W celu ochrony stawów, kolan, kostek – warto stosować także specjalnie zaprojektowane opaski usztywniające, które będą dodatkowym wsparciem dla fundamentalnego punktu każdej aktywności – zwłaszcza biegowej – czyli rozgrzewki.