Jak przygotować się do półmaratonu?

Jak wiadomo, do każdego rodzaju aktywności fizycznej należy się odpowiednio przygotować. Głównym powodem takiego sposobu działania, który poprzedza właściwe rozpoczęcie wysiłku jest dbanie o bezpieczeństwo naszego życia oraz zdrowia (chęć uniknięcia różnego rodzaju kontuzji, urazów, skurczy mięśni lub upośledzenia stawów). W przypadku półmaratonu, słowo – „pół” brzmi niezwykle zachęcająco, w końcu ponad dwudziestokilometrowa odległość prezentuje się znacznie przystępniej niż pełen dystans klasycznych maratonów. Okres przygotowawczy do półmaratonu w istocie jest znacznie krótszy, co więcej powysiłkowa regeneracja organizmu również nie zajmuje bardzo długiego okresu czasu. Nie oznacza to jednak, że nie powinniśmy traktować tego rodzaju aktywności poważnie, wręcz przeciwnie! Należy do sprawy podejść z pokorą oraz szacunkiem, ponieważ dla osób początkujących otworzy on drogę do pokonywania właściwych, pełnych dystansów oraz zaznaczy postęp sportowego i fizycznego rozwoju.

 

Biegać, biegać i jeszcze raz biegać!

Podstawowym elementem okresu przygotowania się do półmaratonu jest oczywiście jego istota i podstawa, czyli bieganie. Na początku naszej drogi, możemy zauważyć, iż progres jaki osiągamy jest większy z treningu na trening! Coraz dłuższa odległość, pokonywana w coraz krótszym czasie – niezwykle buduje ludzką psychikę oraz poprawia samopoczucie, to po prostu bardzo cieszy i sprawia, że chcemy coraz więcej! Im więcej biegamy, dbając oczywiście o odpowiednią regenerację i odżywienie organizmu – tym łatwiej możemy zwiększać swoje dystanse i tym prościej nam to przychodzi. Musisz pamiętać, że swój dystans kilometrowy  i poziom zaawansowania powinieneś powiększać systematycznie (aby pozwolić ciału na zdobyciu nowych bodźców przystosowania), to bardzo ważna zasada i musisz jej przestrzegać jeśli marzysz o sukcesie i spektakularnych efektach podczas półmaratonu.

Nie możesz rzucać się od razu na głęboką wodę, szarpać ponad swoje siły i możliwości, ponieważ może doprowadzić to katastrofalnych skutków, między innymi do przetrenowania, przeciążenia, kontuzji, urazów, upośledzeń stawów, a nawet kości. Na biegi o tak dużym zasięgu dystansu, warto poświęcić przynajmniej 1-2 dni w tygodniu. Systematyczne zwiększanie liczby dni oraz pokonywanego dystansu, rzecz jasna pozwoli Ci lepiej przygotować nogi do tego rodzaju wysiłku oraz do jego specyficznych warunków, w których mięśnie nóg powinny potrafić odpowiednio się zregenerować i współgrać z resztą ciała. Oczywiście priorytetem jest długodystansowy bieg ciągły, albowiem on będzie najwłaściwszą symulacją warunków panujących podczas czekającego Cię półmaratonu.

 

Rozgrzewka i wskazówka na wadze

Dzięki intensywności wykonywanego wysiłku fizycznego w sposób naturalny zaczniemy spalać zbędną tkankę tłuszczową – ale, ale! Nie jest to takie proste, ponieważ istnieje szereg zależności oraz wymagań związanych ze sposobem żywienia, które mają fundamentalny wpływ na osiągane rezultaty, regenerację oraz ogólne samopoczucie. Nie ulega wątpliwości, że aby odnosić swoje indywidualne i nie tylko – sukcesy, a także dobrze się czuć zarówno fizycznie, jak również psychicznie – trzeba zdrowo jeść. Co to oznacza? Przede wszystkim musisz odżywiać się lekkostrawnie, to znaczy, że dania typu fast-food, słodycze oraz gazowane i słodzone napoje, nie mają prawa bytu.

Nie załamuj się jednak, ponieważ współcześnie istnieje mnóstwo świetnych przepisów na zdrowe zamienniki niezdrowych dań, zatem masz pole do popisu! Twoje posiłki powinny zawierać odpowiednie ilości pełnowartościowych węglowodanów, białek oraz tłuszczy nienasyconych, które pomogą zachować świetną kondycję organizmu oraz jego psychofizyczną równowagę, a także zadbają o odpowiednią regenerację i samopoczucie (wynikające także z lepszej jakości snu, zwiększonej energii, odpowiedniego poziomu hormonów oraz braku skurczy mięśni, kontuzji lub urazów). Podstawowym elementem każdej aktywności fizycznej, a zwłaszcza biegu długodystansowego jest odpowiednia rozgrzewka, bez której nie wolno rozpocząć żadnego wysiłku fizycznego, ponieważ będzie on dla nas niebezpieczny.