Suplementy na bieganie

Bieganie to sport, który z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Stawiają na niego osoby, które chcą schudnąć, które chcą poprawić swoją wydolność, które chcą lepiej poczuć się we własnej skórze, zyskać moc endorfin lub postawić na bardziej zawodowe bieganie podporządkowane mocnym treningom i dobrym efektom na zawodach. Na pewno, jeśli w grę wchodzi bieganie – suplementy stanowią bardzo ważny element, o jakim nikt nie powinien zapominać.

Oczywiście odpowiednia długość snu, stosowna dieta i regularność w treningach to elementy nadrzędne składające się na całość, ale stosowne suplementy to dodatek, o jakim na pewno nie powinniśmy zapominać, jeśli chcemy cieszyć się pełnią zdrowia i dobrego samopoczucia każdego dnia.

***

Jakie suplementy dla biegacza?

– Z całą pewnością doskonale sprawdzą się aminokwasy BCAA. Dzięki nim otrzymuje się między innymi zwiększenie energii, wspomaganie regeneracji, przeciwdziałanie katabolizmowi, a do tego ułatwianie budowy masy mięśniowej. Stosując BCAA można biegać dłużej, mieć lepszą wytrzymałość, a jednocześnie lepiej znosić proces dochodzenia organizmu do siebie po bardzo trudnych treningach.

– Kolejne suplementy to te z rodziny węglowodanowych. Jak wiadomo, to właśnie węgle stanowią energię podczas aktywności. Ich niedobór prowadzi do katabolizmu. Oprócz odpowiedniej więc diety, na pewno warto wspomagać się dodatkową porcją węglowodanów, szczególnie w czasie zawodów.

– Następnym suplementem jest l – arginina , której zadaniem jest synteza tlenku azotu, a więc substancji, która odpowiedzialna jest za rozszerzanie się naczyń krwionośnych. Zażywając ten suplement, wszelkie substancje odżywcze, jak również i tlen zdecydowanie szybciej transportowane są do komórek, a toksyczne związki usuwane z organizmu.

– Biegacze, szczególnie ci startujący w zawodach na pewno powinni postawić na kofeinę, która dodaje energii, chroni przed zmęczeniem, a do tego spala tłuszcz i przyspiesza regenerację. Lepiej odpuścić napoje energetyczne, a postawić na kofeinę w kapsułkach.

– Następny w kolekcji jest Koenzym Q10, który sprawdza się w przypadku ciężkich treningów, a więc przeważnie przed zawodami, gdy chcemy w pełni dopracować wszystko do perfekcji. Koenzy Q10 przyspiesza regenerację, neutralizuje wolne rodniki.

– Każdy sportowiec na pewno stosuje również i żele energetyczne, które są rewelacyjnym suplementem diety, sprawdzającym się na długich biegach, gdzie potrzebne jest nam dodatkowe paliwo. Zwiększają one wytrzymałość, dodają energii.

– Kreatyna to kolejny z suplementów, które działają na szybkość biegania. Oprócz tego, że wybierana jest przez ludzi na siłowni, to w przypadku biegaczy buduje ona siłę mięśni. Nie zaleca się jednak przyjmować jej często i regularnie, gdyż rozbudowuje ona mięśnie, a przypadku biegacza każdy kilogram ma duże znaczenie.

– Nie powinniśmy zapomnieć również i o izolacie białka serwatkowego, bowiem doskonale on działa na nasze mięśnie, chroniąc je przed bólem i zmęczeniem, działając na nie naprawczo. Na rynku dostępnych jest wiele produktów z tej kategorii, w różnych smakach, dlatego też warto dobrać idealnie rozwiązanie właśnie pod siebie.

– I nie można nie wspomnieć o ZMA, który działa na dobry sen, jak również i na skurcze, które w przypadku biegaczy pojawiają się bardzo często. Suplement ten łączy w sobie cynk, magnez, jak również i witaminę B6.

– Niezastąpiona jest także witamina D 3 i wapń, które wpływają na mocne kości. Brak witaminy D przyczynić może się do zwiększenia ryzyka złamań, do bólów kostnych, ale również do zaburzeń pracy jelit, czy nerek. Niedobór wapnia z kolei może spowodować zatory tętnicze.

– Glukozamina i chondroityna to także dobre produkty na zdrowie naszych stawów. Ich działanie polega na regeneracji chrząstki stawowej i działaniu przeciwzapalnym. Jeśli zmniejszenie bólu stawów, a do tego elastyczność – warto wybierać takie właśnie suplementy.

– W suplementacji ważne są także witaminy z grupy B, które oprócz wielu właściwości zdrowotnych dodają przede wszystkim energii. Niedobór może powodować zahamowanie wytwarzania czerwonych krwinek, które są nośnikiem tlenu, a jeśli to będzie ograniczone, moc będzie mniejsza.

– I nie można zapomnieć oczywiście o kwasach tłuszczowych omega 3, które wpływają pozytywnie na całe ciało. Wzmacniają one wytrzymałość, działają na układ hormonalny, nerwowy i immunologiczny, chronią serce, dbają o stawy.

Podsumowując – suplementy na bieganie

Nie musimy oczywiście łykać dziennie całej garści tabletek, by poczuć się lepiej, mieć więcej siły i biegać jak błyskawica. Obserwujmy nasze ciało, zastanówmy się, na czym najbardziej nam zależy i co jest dla nas ważne. Na każdej płaszczyźnie dane suplementy diety działają inaczej i na coś innego.

  • Na wytrzymałość mamy koenzym Q10, kofeinę, kreatynę i kwasy omega 3
  • Na energię mamy napoje, żele i batony energetyczne
  • Na regenerację mięśni mamy SMA< BCAA, l – glutaminę i izobat białka serwatkowego
  • Na spalanie tłuszczu mamy l – karnitynę, kwasy omega 3, kofeinę i CLA
  • Na zmęczenie mamy kofeinę, witaminy z grupy B, ALA i l – karnitynę
  • Na odporność mamy witaminę D3, multiwitaminy, l – glutaminę, ZMA, omega – 3 i koenzym Q10
  • Na bóle kości i stawów mamy omega 3, wapń, minerały i multiwitaminę, a także chondroitynę oraz glukozaminę.

Które więc suplementy diety są Tobie potrzebne? Postaw na takie, które zagwarantują Tobie maksimum korzyści i zalet podczas uprawiania tego sportu z jednoczesnym dobrym samopoczuciem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *