Techniki biegania 

Wydawać by się mogło, że biegać może dosłownie każdy. Takie to proste, prawda? Zakładamy dres, wkładamy wygodne, sportowe buty i po prostu lecimy. Okazuje się jednak, że nic nie jest takie łatwe, jakby mogło się wydawać. Technika biegu odgrywa bowiem niezwykle ważną rolę, która może mieć wpływ zarówno na szybkość biegu, jak również i możliwość ominięcia kontuzji czy też wszelkiego rodzaju urazów. Jeśli biegamy, właściwa technika biegu ma duże znaczenie, dlatego też warto zapoznać się z poniższymi wskazówkami, aby móc nad nią popracować i odpowiednio ją szlifować. 

***

Odpowiednie ułożenie stóp na ziemi

Każdy z nas biega zupełnie inaczej. Jedni biegają na palcach, inni biegają od pięty po palce, jeszcze inni stawiają całą stopę na ziemi. Wielu biegaczy i znawców w tej dziedzinie uważa, że każdy powinien biegać tak, jak mu wygodnie i odpowiednio, bo próba zmiany techniki może zakończyć się prawdziwymi kontuzjami. Są też i tacy, którzy są zdania, iż nad techniką należy pracować. Jaka jest prawda? Z pewnością odpowiednie ułożenie stopy na ziemi wpływa na uderzenie i na siłę hamowania, ale także i na prędkość, jaką możemy osiągnąć. Najlepszą z możliwych taktyką jest wyrównanie kolana i kostki przy pierwszym kontakcie z ziemią. Kolano powinno zginać się bezpośrednio nad kostką przy pierwszym kontakcie. Złym ustawieniem jest, gdy kostka znajduje się przed kolanem. Dlaczego jedni więc biegają prawidłowo, a inni całkowicie ,,kaleczą” technikę biegu? Przyczyn może być naprawdę wiele. Jedną z nich jest na pewno zła postawa, jak również i zbyt wolny rytm dla danej prędkości związany z częstotliwością kroków. Jeśli zwiększymy rytm biegi, a więc tą częstotliwość kroków o 5%, na pewno będzie nam się biegało zdecydowanie lepiej. Im krótszy czas kontaktu stopy z ziemią, tym lepiej. 

Odpowiednia pozycja

Wydawać by się mogło, że bieganie to tylko bieganie, a więc stawiamy krok za krokiem, o niczym nie myślimy i po prostu biegniemy. Czy tak jest jednak naprawdę? Okazuje się, że niezupełnie, bowiem odpowiednia pozycja w bieganiu ma bardzo duże znaczenie dla całości odbytego biegu. Aby mieć dobrą formę, odpowiednia pozycja stanowi rzecz najważniejszą. W ciągu dnia ¾ społeczeństwa przyjmuje złą pozycję. Siedzimy przy biurku przed komputerem, jeździmy samochodem, wieczorem spędzamy czas siedząc w fotelu lub na kanapie. To wszystko sprawia, że ramiona nasze są zaokrąglone do przodu, a biodra są zgięte. W takiej pozycji nasze pośladki są mało aktywne, zginacze bioder są mocno napięte, a zarówno mięśnie przednie, jak również i tylne mocno ,,dostają w kość”. To więc, jak spędzamy czas w ciągu dnia pracując czy odpoczywając, ma ogromne znaczenie do tego, jak będzie to odbijało się na naszym biegu. Jeśli bowiem zaczynamy biegać, nasza pozycja musi być w pełni wyprostowana, łącznie z wyprostowaniem samych bioder. Wszystko to powoduje, że większość z nas biega w pozycji pół zgiętej, a to działa i na nasz dyskomfort biegania, bóle, kontuzje i na spowolnienie samego biegu. Oprócz ćwiczeń na siłowni, które bez wątpienia warto przeplatać z biegami, bardzo dobrym rozwiązaniem są typowe ćwiczenia, w których to możemy cofnąć zgięcie bioder i tym samym przywrócić im pewien zasięg w celu ich przedłużenia. 

Swobodne ramiona

Jeśli wydaje się Tobie, że biega się tylko nogami, jesteś w błędzie, bowiem do odpowiedniej techniki biegu istotne znaczenie ma tak naprawdę całe ciało. Górna część ciała ma tutaj także duże znaczenie. Wielu z nas ma bardzo napięte ramiona, szyję, jak również i górną część pleców. To wszystko sprawia, że ruch ramion jest w pewien sposób hamowany, a więc i to wpływa na samą prędkość biegania i na nasz komfort biegu. Ramiona są niezwykle ważne dla zapewnienia sobie stosownej równowagi, rytmu, jak również i mocy podczas samego biegu. Im szybciej biegniemy, tym ruch ramion powinien również być szybszy. Im wolniej biegniemy, automatycznie ruch ramion powinien być spowolniony. Nawet, jeśli jesteśmy zmęczeni, odpowiedni ruch ramion pomaga nam utrzymać nogi w stałym rytmie. Jak więc widać, każda część ciała ma w bieganiu duże znaczenie i każda też wpływa na to, jak będzie ta aktywność fizyczna wyglądać. 

Aktywacja pośladków i mocny korpus

W bieganiu bardzo duże znaczenie mają aktywne mięśnie pośladkowe, jak również i mocny, silny korpus. Te dwie części ciała mają bardzo duże znaczenie i dla samej techniki biegu i dla zyskania prędkości i siły w nogach. Jeśli nie mamy zagwarantowanej odpowiedniej równowagi, a do tego odpowiednie partie mięśni są osłabione, wówczas może prowadzić to do licznych kontuzji, w tym ucierpią nasze kolana, biodra, a nawet i plecy. Osłabienia jednych grup mięśni, wpływają znacząco na problemy z innymi mięśniami i trzeba mieć to jak najbardziej na uwadze. By móc zapobiegać urazom, ale i zwiększać naszą wydajność, na pewno mocne pośladki i odpowiednio wzmocniony korpus to elementy nadrzędne, jakie na pewno należy mieć na uwadze. 

Bez obracania się

Kiedy biegniemy, powinniśmy pamiętać o ważnej zasadzie – poruszamy się do przodu w linii prostej. Oczywiście wiadomo, iż w poszczególnych stawach i w segmentach obrót jest bardzo ważny, to mimo wszystko całe ciało nie powinno obracać się z boku na bok. Tracimy na tym dużo energii, a do tego nie jesteśmy w stanie uzyskać postępu, na jakim nam zależy. Każde skręcenie ciała, każde obracanie się do tyłu, każde nachylenie to wysiłek dodatkowy i zmiana, która powoduje ogromne straty dla prędkości naszego biegu, a tym samym dla osiągniętego wyniku. 

I na końcu oddychaj!

I dochodzimy tutaj do końca naszych wskazówek odnośnie techniki biegu. Ostatnią z nich, która zdecydowanie różni się od pozostałych jest sposób, w jaki oddychamy. Czy oddychanie może mieć więc wpływ na technikę biegu? Może, jak najbardziej! Rytm oddychania powinien pasować do ogólnego rytmu, nad którym pracuje reszta ciała. Oczywiście w zależności od intensywności i trudności biegu, oddech się zmienia, ale cały czas trzeba odpowiednio go kontrolować i jeśli pojawią się momenty tak zwanej zadyszki, należy je ustabilizować i doprowadzić do odpowiedniego stanu. Oddychanie jest częścią techniki biegania i to trzeba mieć na uwadze. 

Podsumowanie

Jeśli chcemy biegać mądrze, coraz szybciej, a do tego bez kontuzji, z pewnością zwrócenie nieco większej uwagi na powyższe elementy może mieć istotne znaczenie dla całego naszego organizmu i samego biegania. Zwróćmy uwagę na to, jak biegamy, czy kontrolujemy swój oddech, czy wzmacniamy korpus. Każdy, najmniejszy nawet element składa się w jedną całość i to właśnie ta całość wpływa na to, jak będzie nam się biegało i co uda nam się w tym bieganiu osiągnąć.

2 myśli na temat “Techniki biegania 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *