Trening biegowy a przeziębienie

Dla każdego niemal biegacza przeziębienie to prawdziwy koszmar. Brak możliwości realizowania planu treningowego, kilka dni w łóżku bez aktywności, słabsza kondycja, gorsza forma. Tak z pewnością kojarzy nam się ten właśnie stan. Jeśli chodzi o okres jesieni i zimy, na przeziębienia narażeni jesteśmy w sposób szczególny, a więc i tym samym regularne treningi nie zawsze wchodzą w grę. W tym jednak artykule zastanowimy się nad kwestią biegania z przeziębieniem nieco bardziej. Postaramy się dogłębnie przeanalizować temat i wyciągnąć z niego wnioski – czy można biegać z przeziębieniem? Czy katar dyskwalifikuje nas z odbycia treningu? Kiedy można wyjść pobiegać, a kiedy kategorycznie należy powiedzieć nie? Zastanówmy się…

*

Wszystko zależy od…

Jeśli jesteśmy przeziębieni, należy zdać sobie sprawę przede wszystkim z tego, że wszystko zależy od tego, o jakim przeziębieniu mówimy. Jedno drugiemu nie jest równe. Każdy też człowiek zupełnie inaczej reaguje na stan chorobowy. Nie zawsze katar z nosa musi oznaczać, że powinniśmy położyć się do łóżka. Zawsze należy kierować się tym, co podpowiada nam nasz organizm. Jeśli nie jesteśmy w stanie ruszyć się z łóżka, czujemy się osłabieni i nie mamy na nic ochoty, to trening nawet, jeśli jest rozpisany w planie treningowym, nie ma absolutnie sensu. Po pierwsze, nie zrobimy go tak, jak mamy zamierzone. Po drugie – może on zakończyć się jeszcze większą chorobą. Nasz organizm doskonale więc wie, co jest mu potrzebne, a co nie. Jeśli mamy delikatny katar lub kaszel, ale czujemy, że trening dobrze nam zrobi, nic nie stoi na przeszkodzie. Jeśli zaś mamy gorączkę i uczucie, jakbyśmy zostali z krzyża ściągnięci, zamiast na trening, wskoczmy do łóżka. 

Czy bieganie może pomóc w przeziębieniu?

Okazuje się, że może. Ale jak? Nie jest to potwierdzone naukowo, ale na podstawie licznych obserwacji i badań wywnioskowano, że pod wpływem biegania uwalniana jest adrenalina, a ona właśnie wpływa znacząco na katar i zatoki, bowiem to naturalny środek zmniejszający przekrwienie. Co więcej, pod wpływem endorfin organizm czuje się lepiej i jest silniejszy, a to jeszcze bardziej wpływa na mobilizację do walki z chorobą i budowanie swojej odporności. Jak najlepiej biegać z katarem? Szybko i krótko! 

Jeśli nie jesteśmy osłabieni, nie jest nam źle i nic specjalnie nas nie boli, to nie ma sensu rezygnować z treningu, bowiem może okazać się, że taka forma aktywności stanie się sposobem, by to lekkie przeziębienie pokonać. Wystarczy więc odpowiednio, adekwatnie do pogody się ubrać, a do tego postawić na krótszy trening, nawet jeśli wcześniej mieliśmy w planach długie wybieganie. 

Kiedy nie można biegać z chorobą?

Są sytuacje, w których bieganie przy przeziębieniu absolutnie nie stanowi dobrego sposobu na walkę z chorobą, ale może ją co najwyżej jeszcze bardziej zaostrzyć. Kiedy więc nie biegać? Na pewno nie wtedy, gdy mamy gorączkę. Organizm potrzebuje bowiem wówczas sił na to, by walczyć z nią, a nie na to, by jeszcze tracić energię na aktywność fizyczną. Nie powinno się biegać także w sytuacji, gdy walczymy z mocnym kaszlem, gdy bolą nas mięśnie, mamy problemy żołądkowo – jelitowe i zerowy apetyt na jedzenie. Nie można biegać, gdy mamy infekcje oskrzeli, powiększone węzły chłonne i ogólnie osłabiony organizm. Biegamy z przeziębieniem tylko wtedy gdy występuje u nas katar, kichanie czy delikatne osłabienie organizmu. Wtedy bowiem możemy sobie pomóc, a nie zaszkodzić. 

Podsumowanie

Z pewnością właśnie Ty doskonale wiesz, jak się czujesz i czy trening jest dla Ciebie wskazany czy też nie. Jedno jest pewne – absolutnie nie powinniśmy biegać, jeśli nie czujemy się na siłach, bo taki trening może nas naprawdę doprowadzić do poważnej choroby. Może lepiej poleżeć jeden dzień w łóżku i wziąć sobie wolne od ,,życia”, niż iść biegać i potem walczyć z chorobą przez cały tydzień, prawda? Nasz organizm wysyła niezwykle ważne sygnały, a naszym zadaniem jest tak się w nie wsłuchiwać, by wiedzieć co w danej sytuacji będzie dla nas właśnie najlepsze. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *