Ubranie podczas biegania zimą

Mroźna pogoda nie oznacza, że przez całą zimę trzeba być zdanym na bieżnię. Dzięki nowym technologiom w zimowych ubraniach do biegania, biegacze nie muszą już podczas zimowych biegów na świeżym powietrzu, nosząc dużo ciężkiej i niewygodnej odzieży. Co zatem nosić podczas biegania w mroźną pogodę? Postępuj zgodnie z naszymi wskazówkami, aby biegać bezpiecznie i komfortowo podczas nadchodzącej zimy!.

Głowa i szyja

W zimne dni, 10% ciepła tracisz przez głowę. Dlatego tak ważne jest, aby ją chronić. Chcesz również chronić swoją skórę przed zimnem i wiatrem, a także zapobiegać odmrożeniom i spierzchnięciu skóry i ust.

Oto, czego będziesz potrzebował na głowę i szyję.

Czapka terminczna

Czapka z polaru lub wełny jest idealna do utrzymywania ciepła głowy podczas zimowych biegów. Możesz ją też łatwo schować do spodni, jeśli masz wrażenie, że zaczynasz się przegrzewać.

Balaklawa

Znany również jako maska narciarska, balaklawa jest rodzajem nakrycia głowy, które zakrywa całą głowę, odsłaniając tylko twarz, a czasami tylko oczy. Zazwyczaj są one wykonane z polaru lub wełny i są niezbędne tylko wtedy, gdy temperatura lub chłód wiatru jest poniżej 0 stopni Celsjusza.

Ochrona skóry i warg

Zimna pogoda i wiatr mogą działać negatywnie na Twoje usta i spowodować odsłonięcie pęknięć skóry. Chroń swoje usta wazeliną. Powinieneś nosić filtr przeciwsłoneczny, ponieważ zimowe słońce w połączeniu z osłabioną skórą może powodować oparzenia słoneczne.

Możesz również użyć wazeliny na nosie i policzkach (lub gdziekolwiek indziej na twarzy), aby zapobiec oparzeniom i pęknięciom skóry.

Górna część ciała
Kluczem do zimowego opatrunku do biegania, zwłaszcza na górnej części ciała, jest wielowarstwowe ubranie. Warstwy nie tylko zatrzymują ciepło ciała, ale także pozwalają potowi przechodzić przez warstwy ubrania.

Oto przewodnik, jak należy układać warstwy na górnej części ciała.

Warstwa podstawowa wickingowa

Warstwa najbliżej ciała powinna być wykonana z syntetycznego materiału wickingowego, np. polipropylenu lub jedwabiu. Pozwoli to na odprowadzenie potu z ciała, dzięki czemu będzie Ci sucho i ciepło.

Nie używaj bawełny jako podkładu, bo się zamoczy, bo będziesz mokra. Gdy temperatura przekracza 5 stopni Celsjusza, zazwyczaj możesz nosić tylko warstwę podkładową z długimi rękawami.

Warstwa izolacyjna

Druga lub środkowa warstwa, która jest potrzebna przy bardzo niskich temperaturach (poniżej 10 stopni Celsjusza), powinna być materiałem izolacyjnym, np. z polaru. Warstwa ta musi nadal odprowadzać wilgoć z dala od skóry. Powinna ona utrzymywać równowagę pomiędzy zatrzymywaniem pewnej ilości powietrza, aby utrzymać ciepło, a jednocześnie uwalniać wystarczającą ilość pary lub ciepła, aby uniknąć przegrzania.

Wiatroszczelna i wodoszczelna warstwa zewnętrzna

Warstwa ta powinna chronić przed wiatrem i wilgocią (deszcz, śnieg), a także umożliwiać ucieczkę ciepła i wilgoci (co zapobiega przegrzaniu i ochłodzeniu). Dobrym pomysłem jest noszenie kurtki z zamkiem błyskawicznym do tej warstwy – zapinając ją w górę i w dół, można łatwo regulować.

Rękawiczki

Możesz stracić aż 30% ciepła swojego ciała przez dłonie, dlatego też powinieneś mieć zakryte ręce. W zimne dni należy nosić rękawiczki, które odprowadzają wilgoć.

Dolna część ciała

Aby cieszyć się zimowymi biegami, trzeba będzie rozważyć również, co nosisz na nogach i stopach.

Rajstopy lub spodnie do biegania

Twoje nogi generują dużo ciepła, więc nie potrzebujesz tylu warstw na dolnej części ciała. Zazwyczaj możesz nosić tylko parę rajstop lub spodnie do biegania wykonane z materiału syntetycznego.

Jeśli jest poniżej 0 stopni, możesz rozważyć dwie warstwy na dolnej części ciała: warstwę rajstop wickingowych i warstwę wiatroszczelną.

Buty

Staraj się unikać kałuż, błota pośniegowego i śniegu podczas biegania. Szukaj butów z jak najmniejszą ilością siatki, ponieważ to właśnie tam woda przesączy się do Twoich stóp.

Skarpetki

Nigdy nie należy nosić bawełnianych skarpetek podczas biegania, ponieważ nie odprowadzają one wilgoci, pozostawiając stopy mokre i podatne na powstawanie pęcherzyków.

Jeśli zimą nosisz grubsze skarpetki, musisz zobaczyć, jak pasują do Twoich butów do biegania. Być może będziesz musiał kupić buty większe o połowę rozmiaru lub kupić model o innym wyprofilowaniu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *